Weekje Jyväskylä - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Sonja Heijnen - WaarBenJij.nu Weekje Jyväskylä - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Sonja Heijnen - WaarBenJij.nu

Weekje Jyväskylä

Blijf op de hoogte en volg Sonja

26 Maart 2015 | Finland, Jyväskylä

19-03-2015
Vandaag was een vermoeiende dag. We hadden om 9 uur ’s morgens de bus naar Helsinki en om half 8 ’s avonds was ik weer terug op de campus.

Eerst ben ik gaan shoppen met Laura, Rani en Camille. Uiteraard heb ik weer te veel dingen gekocht die ik eigenlijk niet nodig heb, but that’s okaaay! Je moet toch wat.

Om 2 uur hadden Camille en ik een afspraak in een jeugdhuis. Dit was voor een taak voor engels. We moesten een organisatie zoeken die ons interessant leek en daar iemand gaan interviewen. Doen we dit goed, kunnen we een extra punt voor ons examen krijgen :- ) Makkelijk verdiend.
In ieder geval, het was een heel avontuur om daar te komen. Het was een half uur van het centrum van Helsinki. Eerst wilden we met de trein, maar dat ging niet. Dan maar met de bus. Uiteindelijk waren we te ver doorgereden en konden we nog een half uur terug lopen. Uiteindelijk wel daar gekomen, woehoe!

Rond 5 uur waren we eindelijk terug in het centrum. Toen zijn we nog even het Hard Rock Café ingegaan. Nouja, eigenlijk de winkel, sssht. Weer 2 extra pins gekocht! Nu moet ik nog gaan uitzoeken welke ik zelf wil ga houden en welke ik geef aan mijn schoonouders. I can’t choose! : (

’s Avonds heb ik nog zo’n 2 uur met Luuk geskypet. Een keer lekker kunnen schandalen over van alles en nog wat. Kan wel eens goed doen!


20-03-2015
De dag weer begonnen met heel veel engels. Is toch wel een beetje te veel van het goede, 3 dagen in de week Engels van kwart over 9 tot kwart over 3. De lessen zijn wel leuk, maar te veel is te veel.

Om 12 uur zijn we wel even naar buiten gegaan en naar de eclips gekeken. Ofja, wat er van te zien was. Het licht was veel te fel, het was heel moeilijk om het te zien. Uiteindelijk had ik iemand gevonden die een rare eclipsbril bij zich had, dus heb ik daardoor gekeken en toen kon ik het zien. Blijft toch cool zoiets.
Ik had ook gelezen dat er vanavond een supermoon te zien moest zijn, maar die was niet zichtbaar bij ons. Te veel bewolking : (

De rest van de dag heb ik niet veel gedaan. Wat films/series gekeken, wat slaap proberen in te halen en veel te veel gegeten.

Vandaag is wel eindelijk de kaart van Fleur aangekomen! Whooooooop. De post duurt wel keilang hier zeg. De kaart van Guy & Daphne heeft er ongeveer 2 weken over gedaan, net zoals Fleur haar kaart : ( Maarja, beter laat dan nooit! DANKJEWEL FLEURRRR. :- )


21-03-2015
Vandaag uitgeslapen, eindelijk! Dat kost veel moeite hier zeg.

En uiteraard is het weekend, dus is er geen bal te doen! Heb enkele uren gelezen en kaartspelletjes gespeeld en niet veel bijzonders.
Rond 2 uur zijn we naar buiten gegaan en hebben we frisbeegolf gedaan. Dit houdt in dat je met een frisbee gooit (duh) en probeert om die zo snel mogelijk in een ‘goal’ te gooien die enkele honderden meters verder op staat. Was wel heel grappig. Het was ook ontzettend koud! Ondanks dat de zon (nog steeds ja!) schijnt, waaide het ONTZETTEND hard. En die wind maakte het koud. En grappig, want de frisbee vloog alle kanten op behalve de goeie kant haha.
Ik heb het ook voor elkaar gekregen om een keer te vallen. Er lag veel ijs op de grond en uiteraard moesten we daarover heen lopen en op een gegeven moment lag ik op de grond. Maar goed dat mijn benen net zachte kussens zijn :D

Ook nog wat meegedaan met volleybal en nog met Luuk geskypet. En mijn spullen ingepakt, want morgen vertrekken we naar Jyväskylä.


22-03-2015
Vanmorgen al vroeg onderweg. We moesten om half 9 de bus naar Helsinki hebben, om van daar uit de trein naar Jyväskylä te nemen.
Uiteraard werd ik om 6 uur ’s morgens wakker gemaakt door een irritante vlieg die de hele tijd tegen het raam aan het vliegen was.

Anyway, om half 2 aangekomen. We moesten nog eten en uiteraard zagen er een paar weer dat er een Burger King was. Dus hebben we maar weer Burger King gegeten. Heb het in de anderhalve maand dat ik hier ben al meer gegeten dan ik normaal in een jaar doe. Bleh.

Daarna zijn we gesplitst. We slapen dit keer niet bij elkaar, maar hebben 3 gastplaatsen waar we kunnen verblijven. Ik ben samen met Julia (de Russische) in een appartement waar 4 Fransen wonen. En ja, het is echt te merken dat het studenten zijn. Gadverdamme, wat is het vies hier!
Anyway, toen we onderweg naar ons appartement waren, brak een van de wielen van mijn koffer ineens af. Vloeken! Heb ik dat ding nog 10 minuten mee kunnen slepen op 1 wiel, dat was zwaar.

Toen we zijn aangekomen hebben we niet meer veel gedaan. Nog even naar de winkel geweest om enkele boodschappen te doen, but that’s it. ’s Avonds nog maar 2 films met Julia gekeken.

De winter is teruggekomen in Finland. Dit is elk jaar zo, ze hebben er een speciaal woord voor maar dat weet ik even niet meer. Het moet nog even erger (koud, sneeuw,..) worden voordat de echte lente het land binnen kan komen.
En dat is ook te merken. Het was ontzettend koud en het sneeuwde weer! Toen we ’s avonds de films hebben gekeken, zat ik op de bank met 2 vesten aan en een slaapzak over mijn benen. En nog kreeg ik het niet helemaal warm. But okay. Genoeg geklaagd.


23-03-2015
De reden waarom we naar Jyväskylä zijn gegaan: er is een of andere internationale week georganiseerd door Humak (de school waar ik mijn studie doe) en dat is hier. Geen idee waarom, geen idee wat we hier gaan doen, geen idee van niks! We laten ons maar weer verrassen. Communicatie is bij nader inzien toch niet altijd even geweldig hier.

Vandaag hebben we om 11 uur afgesproken om de stad te gaan verkennen. Ik had er wel zin in, want Jyväskylä is een ‘grote’ stad en heb dingen gelezen dat hier best veel te doen is. Nou niet dus. Het is maandag dus er zijn blijkbaar best veel dingen dicht.
We zijn naar een kerk gaan kijken en wilden hier naar binnen, maar dat ging niet. Museums bekijken: ging ook niet. Uiteindelijk hebben we ’s morgens maar wat geshopt (ik heb een hike rugzak gekocht, hopelijk gaat die beter werken dan dat stomme koffer. En Luuk ook weer blij, want hij is me al jaren zo’n ding aan aan het smeren) en ’s middags hebben we rondgewandeld. Eerst dus naar de kerk, die op zich wel mooi was, maar ook weer een domper omdat we er niet in konden. Daarna naar de haven, maar daar was niks te zien want er lag nog ijs op. En aangezien het al 2 dagen aan het sneeuwen is, was het alleen maar wit met enkele boten.
Mocht het nog niet opgevallen zijn: de dag was een beetje een domper. Het sneeuwde de hele dag. Normaal vind ik dat heel leuk, maar we zijn de hele dag buiten geweest en het was natte sneeuw en dat is niet fijn als je daar de hele tijd in rond moet lopen.

Toen zijn we maar naar de bioscoop gegaan. We wilden Big Game zien. Die film met Samuel L. Jackson die president is en neerstort in Finland en daar moet zien te overleven ofzoiets. In ieder geval, we hadden ons laten vertellen dat de Fins gesproken scènes in het Engels ondertiteld zou zijn, dus dat is oké. De film is nog geen 5 minuten bezig, en het enige wat we horen is Finse taal en het enige dat we zien is Zweedse ondertiteling. Alweer een domper! Geld maar teruggevraagd en toen zijn we in een café wat gaan drinken.
Dat was dan wel weer gezelliger.

Terug op het appartement kregen we te horen dat we allemaal samen zouden eten. Er zou vandaag nog een Pools meisje arriveren die de rest van de week blijft logeren, en de ouders van onze gastheer zijn op bezoek en komen hier ook eten. Ze hadden zalmsoep met Fins brood erbij klaargemaakt. Blijkbaar is dit een typisch Fins gerecht. Wat het ook is, het was wel heel lekker! En volgens mij ook heel makkelijk klaar te maken.
Jammer genoeg was het aan tafel niet zo gezellig. Met een stuk of 7 Fransen aan tafel kun je al raden wat er gebeurd: er wordt alleen maar Frans gepraat. En laat ik daar nou eens niks van verstaan. Maar goed, ik heb lekker gegeten : )


24-03-2015
Vandaag was de start van de internationale week. En uiteraard: saaai. ’s Morgens hebben we 2 presentaties gehad. De eerste was wel leuk, die vent wist waar hij over sprak en gooide er om de zoveel tijd een grapje tussendoor. De tweede was dan weer niet leuk. Die vrouw had zich niet goed voorbereid en was alles met een robotstem af aan het lezen wat ze op haar papier had geschreven. Dus dat is moeilijk om naar te luisteren. Maar we hebben wel een gratis boek gekregen :- ) Daar doen we het voor!

’s Middags hadden we workshops. We moesten kiezen uit 3 verschillende en ik had iets gekozen met streetart. Het eerste gedeelte was nog een beetje interessant. Het werd gegeven door dat Pools meisje waar ik gisteren heel kort over schreef en ze vertelde wat over hoe het in haar stad (ik meen Krakau) eraan toe gaat i.v.m. graffiti, optredens,.. Dat was wel interessant, blijkbaar heeft de overheid projecten hierrond waardoor mensen dus legaal graffiti mogen spuiten op bepaalde plaatsen. Hier is ook een hele tour rond gemaakt die toeristen kunnen wandelen om al de kunstwerken te zien.
Het tweede deel van de workshop was best bullshit. We moesten ons verdelen in 5 groepjes en kregen een thema toegewezen en met dit thema moesten we een collage maken. Plaatjes zoeken, uitknippen en op een leuke manier opplakken. Ik voelde me net weer in de kleuterklas.

Dat ik vanmiddag ook het nieuws had gekregen dat Graadje gestorven is, heeft ook niet echt meegeholpen : ( Graadje is de allereerste vis en het allereerste huisdier van Luuk en mij. Ik was echt heel erg van slag van dit nieuws, en dat terwijl het eigenlijk maar gewoon een vis is. Maar ik had me wel echt gehecht aan hem en was er heel blij mee.. Vooral omdat hij gehandicapt was en precies bij ons paste haha. Anyway, Luuk heeft hem een mooi plaatsje gegeven in de tuin : ) Nu alleen hopen dat Snuffel, de hond, hem niet gaat opgraven.

Voor de rest hebben we vooral gezellig gedaan met de groep. Ik voelde me heel kut om Graadje (het was denk ik een beetje de druppel die de emmer laat overlopen), maar naarmate de middag/avond vorderde, had ik steeds meer plezier.

’s Avonds weer lekker 2 uur geskypet met Luuk en dat is altijd leuk.


25-03-2015
Vanmorgen de lessen weer begonnen met een lezing, nu via skype. Hier hou ik absoluut niet van. Dat is alleen maar stilzitten en luisteren en niet in slaap vallen. Ook deze vent was weer alles af aan het lezen van zijn papier. En het onderwerp was ook niet echt geweldig. Hij was 95% van de tijd aan het vertellen over jeugdhuizen in een stad/provincie in Engeland, over de plattegrond van de huizen hoe deze er van binnen uitzagen. Dat is gewoon niet interessant, sorry.
De discussie die daarna volgde was dan wel weer leuk om te volgen. Er werden veel vragen gesteld om te vergelijken tussen bepaalde landen en Finland en dat vind ik dan wel weer interessant om te horen.

Na deze lezing, startte de volgende lezing. Die werd gegeven door 4 Ieren, 1 leerkracht en 3 studenten. En dit was gewoon leuk. Valt mee dat ze ook nog iets interessants te vertellen hadden, maar het was gewoon leuk. Soms moeilijk te verstaan met hun sterk accent, maar ze waren heel enthousiast, grappig en konden er een leuk verhaal van maken. Hier heb ik met plezier naar geluisterd dus.

’s Middags hadden we normaal weer workshops, maar hier zijn we niet naar toe gegaan. Adil kreeg slecht nieuws te horen van het thuisfront en is de hele middag bezig geweest om te regelen dat hij zo snel mogelijk terug naar Frankrijk kan. Wij hebben hem overal gevolgd en hem proberen te helpen waar mogelijk.

’s Avonds uiteraard weer lekker lang geskypet met Luuk. Hebben ook weer The Walking Dead gekeken en volgende week is de seizoensfinale :’( Moeten we weer iets anders gaan verzinnen.

En oh ja. Ik heb vandaag seizoen 1-7 van The Big Bang Theory gekocht voor maar 60 euro, whoehoeee! Ik kan het alleen nog niet gaan kijken, want ik kan geen CD’s draaien in mijn tablet, maar dat is maar bijzaak haha.

& jammer genoeg heb ik dit keer niet zoveel foto’s, maar je zult het er maar mee moeten doen : - )

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sonja

Actief sinds 31 Jan. 2015
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 7688

Voorgaande reizen:

16 Februari 2015 - 08 Juni 2015

4 maanden Finland

Landen bezocht: