I have seen the light! - Reisverslag uit Kiljava, Finland van Sonja Heijnen - WaarBenJij.nu I have seen the light! - Reisverslag uit Kiljava, Finland van Sonja Heijnen - WaarBenJij.nu

I have seen the light!

Blijf op de hoogte en volg Sonja

18 Maart 2015 | Finland, Kiljava

11-03-2015
Woehoe, mijn vinger is vandaag eindelijk niet meer blauw. Heeft welgeteld een week geduurd.

Vanmorgen weer ‘les’ van de saaie leerkracht gehad. En hier bedoel ik mee dat hij ons het weer voor de komende dagen heeft laten zien, even heeft gepraat over stage en ons een opdracht gegeven voor morgen die we de rest van de 2 uren hebben kunnen voorbereiden. Goed bezig joh!

’s Middags ben ik alleen buiten gaan wandelen, want het weer was weer ontzettend mooi. Dat is echt genieten hier zeg.

Daarna nog even gaan sporten en de rest van de avond was niet noemenswaardig. De anderen kwamen wel opeens nog aan met Singstar, want de karaoke beneden bij de receptie ging niet door. Ik heb één lied gezongen en dat doe ik nooit meer :- D In de auto zingen met het volume helemaal opengedraaid is goed genoeg voor mij.


12-03-2015
Vandaag was de lesdag interessanter! Hebben de presentaties gedaan die we gisteren hebben voorbereid. Was eens wat anders. Het is toch erg dat de studenten beter ‘les’ kunnen geven dan de leerkracht. :’)
’s Middags hadden we Professional English. Dit was echt interessant! Dit hadden we samen met de volwassen studenten. Ze zaten in groepjes verdeeld en wij mochten een groepje uitkiezen. De rest van de les hebben we met elkaar gepraat, over hun professioneel leven en verleden en over mijn schoolcarrière en toekomstdromen en dergelijke.
Ik had het geluk dat er een man in mijn groepje zat die precies doet wat mij interesseert: gehandicapten. Ik heb hem naderhand gecontacteerd met de vraag of hij me in contact kon brengen met de persoon die bij de mentaal gehandicapten werkt, en hopelijk kan ik daar mijn stage doen.
De school waar ik het vorige week over had, gaat jammer genoeg niet door.
Ik heb ook nog de mogelijkheid aangeboden gekregen om naar een organisatie te gaan die werkt rond Human Rights, iets heeeeeel anders dan ik ooit heb gedaan. Dus nu zit ik in dubio: ga ik voor het ‘oude bekende’ (gehandicapten), wat in Finland waarschijnlijk toch heel anders is dan in België/Nederland, of ga ik voor iets totaal anders wat ik nog nooit heb gedaan maar ook interessant kan zijn? I don’t know it yet.

Na de lessen zijn we buiten gaan wandelen. Lekker in de zon, al dag nummer 3 met zonneschijn!!! Het was weer heerlijk.

De rest van de dag niet veel gedaan, ’s middags Despicable Me 2 gekeken en ’s avonds weer lekker geskypet met Luuk.

We hebben geprobeerd om een uitstapje te plannen voor zaterdag of zondag, maar dat gaat hoogstwaarschijnlijk niet door. Ongelooflijk hoe slecht de busverbindingen zijn vanuit dit gehucht. Op zaterdag rijdt er alleen eentje naar Helsinki om 11.00 uur, en de laatste rijdt terug om 18.00 uur.. En als je vanuit Helsinki nog naar een andere stad wilt, dan heb je net een uurtje om rond te wandelen, omdat je daarna al weer terug moet om de bus te kunnen halen. Not fun!

’s Avonds wel nog ff met Luuk geskypet, ondanks het stomme niet-werkende internet was het wel weer gezellig.


13-03-2015
Vandaag zijn we weer naar Helsinki gegaan, wat een ramp is dat toch! :- )
Ik had er wel veel zin in, want ik had gehoord dat we een tour door Helsinki kregen. Jammer genoeg was de dag wel een kleine domper, want we hebben niks gezien. Het enige wat we hebben gedaan is gewandeld en gegeten.

Eerst hebben we dik een half uur gewandeld om naar een klein schattig restaurant-achtig ding te wandelen om koffie te drinken aan de zee. Uiteraard heb ik geen koffie gedronken, maar wel een lekker stuk bosbessencake. Hebben buiten in het zonnetje gezeten met mooi uitzicht over de zee.

Toen zijn we verder gaan lopen en zijn we door een park gewandeld. Hier zijn we het Sibelius monument tegen gekomen. Dit is een beeldhouwwerk dat bestaat uit ongeveer 6000 stalen pijpen (dat lijkt niet zo, maar volgens de Finnen is het wel zo). Het zou ongeveer 1200 kilo moeten wegen. Ik denk dus niet dat iemand blij gaat zijn als dat ding boven op hem valt. : )

Daarna zijn we verder gegaan naar het Parlement. Hier was een protest aan de gang. De reden? De studenten in Finland kunnen gratis studeren en krijgen geld van de overheid voor ondersteuning in wonen en leven (voor huur, boodschappen,..). Vorige week ofzo maakte de regering bekend dat ze deze wetgeving aan wilden passen en dus eigenlijk het geld willen inkorten. Hier waren de studenten dus niet blij mee en vandaag hebben ze ervoor geprotesteerd.
Dat was wel leuk om te zien, want het kwam er op neer dat er een hele groep mensen bij elkaar stonden met enkele personen voor op het podium. Die waren van alles aan het verkondigen door een microfoon en de rest van de menigte reageerde hierop door terug te schreeuwen.
Degene op het podium riep ‘näpit irti”, waarop de menigte antwoordde ‘opintotuesta’. Dit betekent: ‘Don’t touch the studentmoney’.
Blijkbaar had dit protest succes, want niet veel later nadat wij daar aankwamen werd bekend dat de regering de wet niet gaat aanpassen.

We hebben ook een museum gezien, blijkbaar was dit het City Museum of Helsinki. Mocht je mij een beetje kennen, dan weet je dat ik museums absoluut niet interessant vind, en dat was met dit museum hetzelfde. Gelukkig zijn we niet al te lang gebleven. Toegegeven: ze hadden wel enkele coole spullen van vroeger, maar voor mij is het genoeg om te kijken en door te lopen. Niet om bij elk voorwerp een kwartier te blijven staan.

Als laatste zijn we naar de top van een hotel geweest, waar we een ontzettend mooi uitzicht hadden over heel Helsinki. Dat was dan wel weer heel erg mooi en het was heel erg genieten met de helderblauwe lucht en de zon.

Toen was de dag zo goed als voorbij. Ben nog Belgische wafels gaan eten met Sarah, Rani, Laura en Julia en daarna boodschappen gedaan in de Lidl. Ja, ze hebben hier ook de Lidl! Nog steeds veel te duur, maar toch goedkoper dan de andere winkel waar ik normaal ga.

We waren ontzettend moe en wilden het liefst direct naar huis, maar we moesten nog een uur wachten voordat de volgende bus zou vertrekken. We moesten ook nog overstappen, maar dat was wel cool want toen hadden we een privé minibusje.

Om half 10 hebben we nog naar Despicable Me 2 gekeken in het klaslokaal. Laptop aangesloten op de beamer en we hadden onze eigen privébioscoop. Met popcorn!


14-03-2015
Vandaag was het weekend weer echt begonnen, dus dat betekent: niet veel gedaan. Heb geprobeerd om uit te slapen, maar dat is heel moeilijk met die zon hier. Er zitten geen gordijnen voor mijn ramen en de zon komt hier vroeg op. Dus ik ben elke dag rond half 7 wakker omdat mijn kamer zo verlicht wordt door de zon. Ik heb maar een handdoek voor één van de ramen gehangen, dus met wat geluk kan ik nu al uitslapen tot half 8. Woehoe!

Voor de rest heb ik weer verder naar mijn serie gekeken, buiten wat gewandeld, gesport en gelezen.

’s Avonds hebben we wel wat spelletjes gespeeld. Wie ben ik en een soort van 30 seconds maar dan anders. Was wel gezellig!


15-03-2015
Vandaag was weer een beetje een mindere dag. Doorheen de dag begon ik me steeds rotter te voelen. Weet niet precies waarom, hopelijk is het te wijden aan het feit dat ik een moe ben.

’s Middags hebben we een poosje buiten op de pier gezeten. Wat muziek erbij en kijken naar de zon. Intens genieten zeg.
Heb toen ook ff geskypet met Luuk en hem lekker jaloers gemaakt met het uitzicht :- )))

’s Avonds hadden we een pannenkoekenparty + cinnamin rolls als dessert! LEKKERRR. Eigenlijk waren het crêpes, want de Franse dames hebben gekookt. Het is heel raar wat zij allemaal op hun pannenkoeken smeren, maar het was wel lekker! Ze doen er onder andere scrambled eggs op, worst, salami, kaas, bacon,.. yummie in my tummie!

Daarna hebben we naar de film Frozen gekeken. Heb ik die eindelijk ook eens gezien! Was wel een leuke film.
En ik vind het cool van Once Upon A Time dat ze het verhaal in hun serie zo veel mogelijk gelijk hebben gelaten met het verhaal van de film. Dat kan ik altijd wel waarderen. Maar ik denk dat alleen de ingewijden van Once Upon A Time weten waar ik het over heb.


16-03-2015
Vanmorgen ben ik met Julia naar Helsinki gegaan. We hadden een afspraak bij een mogelijke stageplaats. Dit is The Finnish League of Human Rights. De naam zegt zelf al wat ze doen. We hebben hier meer informatie gekregen over hun organisatie. Ook heb ik de naam van een andere organisatie gekregen, die ook rond human rights werkt, maar dan speciaal voor personen met een handicap. Dus ik ga deze organisatie contacteren en hopen dat ik bij hun terecht kan. Is dat niet mogelijk, heb ik in ieder geval een plaats bij de eerstgenoemde organisatie : )

Daarna ben ik alleen gaan shoppen in Helsinki. Heb vandaag eens in levende lijve ondervonden dat shoppen daadwerkelijk therapeutisch werkt. Ik voelde me nog steeds een beetje down toen ik vanmorgen opstond, maar toen ik eenmaal aan het shoppen was, was daar niks meer van te merken!
En jeetje, wat is Helsinki groot. Ik zal nog wel een paar keer terug moeten, want ik heb nog LANG niet alles gezien :- )
Ook even bij Stockmann binnen geweest, maar daar ben ik weer snel naar buiten gerend. Dure merken all over the place!
Ze hebben hier ook een Games Workshop, dus heb ik nog maar een poppetje voor Luuk gekocht. Altijd leuk om zoiets van Finland te hebben en is hij ook weer blij.

En ze hebben hier ook de winkel die ‘Tiger’ noemt. Echt een ontzettend coole ‘heel veel hebbedingetjes maar wat moet ik er eigenlijk mee’- winkel. Ze hebben er heel veel producten die je in huis gebruikt, maar dan een originele twist eraan. Bijvoorbeeld een gum (voor de Belgen onder ons: zo’n ding waarmee je potlood kunt wissen): 10 cm groot, waarop staat geschreven ‘for really big mistakes’. Echt een winkel voor mij, en ook nog supergoedkoop! Je kunt twijfelen over de kwaliteit, maar dat is bijzaak. En het leukste van al is: ze hadden Nederlandse stroopwafels! Die ook maar direct meegenomen.

Uiteindelijk maar terug naar de campus gegaan (helemaal alleen, en ik heb het overleefd!). Toen zijn we met een paar naar de sportschool gegaan. En ik heb nu eindelijk schoenen, dus ik kan eindelijk fatsoenlijk over de vloer lopen.

EN OHJA: ik heb vandaag mijn eerste kaartje van Nederland gekregen! <3 Dank jullie weeeeeeeel, Guy & Daphne! Dit was heel onverwachts en een hele aangename verrassing!
Nu is het alleen nog steeds wachten op het kaartje van Fleur :( Duurt lang!

En PS: het is nog steeds toegestaan om mij kaartjes te sturen :D Vind ik leuk! En zo is het kaartje van Guy & Daphne niet meer zo eenzaam.
En ik mis typische Nederlandse dingen, dus voel je geroepen om pakketjes met lekkere dingen te sturen. :D HINT HINT.

Hieronder mijn adres nog eens voor de vergeetachtigen:

Sonja Heijnen
Kiljavan Opisto
Kotorranantie 49 (Room C709)
FI-05250 Kiljava
Finland

Als laatste nog gezellig The Walking Dead gekeken met Luuk, uiteraard :- )

Doei!


17-03-2015
Ik zou vandaag wel uitgebreid kunnen vertellen over wat ik allemaal heb gedaan (de hele dag Engels gehad en naar de sporthal gegaan), maar dat doe ik niet want er is iets veel belangrijkers gebeurd: IK HEB HET NOORDERLICHT GEZIEN. Nu kan ik weer terug naar huis, mijn doel is uitgekomen!

Uiteraard heb ik foto’s toegevoegd. Eigenlijk moet ik erbij zeggen dat het licht dat wij zagen, lang niet zo fel en uitgebreid was als op de foto’s, maar dat doe ik niet want de foto’s zijn cool.
Het was echt ontzettend gaaf. Superheldere lucht: je zag de sterren heel goed en erdoor zag je het Noorderlicht bewegen. Het ene moment was het feller en beter zichtbaar dan het andere moment, maar het was mooi.
Lekker boven op het balkon gezeten met warme chocolademelk en koekjes enzo. Nou alleen Luuk nog erbij, en het leven was absoluut perfect geweest!

We zijn van plan om vanavond om 3 uur nog een keer te gaan kijken in de hoop dat het licht dan heel fel gaat zijn. Mijn alarm staat al klaar, nu alleen nog maar hopen dat ik niet terug in slaap val. To be continued!


18-03-2015
Om 3 uur vannacht toch niet meer gaan kijken. Mijn wekker ging af, maar ik had hem uit gezet en was weer direct in slaap gevallen haha.

Vandaag hebben we weer de hele dag Engels en ik denk dat we de rest van de avond niet veel bijzonders gaan doen, dus dat was het weer voor vandaag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sonja

Actief sinds 31 Jan. 2015
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 7686

Voorgaande reizen:

16 Februari 2015 - 08 Juni 2015

4 maanden Finland

Landen bezocht: