Vanalles en nog wat, maar een en al gezelligheid - Reisverslag uit Kiljava, Finland van Sonja Heijnen - WaarBenJij.nu Vanalles en nog wat, maar een en al gezelligheid - Reisverslag uit Kiljava, Finland van Sonja Heijnen - WaarBenJij.nu

Vanalles en nog wat, maar een en al gezelligheid

Blijf op de hoogte en volg Sonja

19 Mei 2015 | Finland, Kiljava

02/05/2015 – 19/05/2015
Tijd voor een nieuw blogje!

De laatste tijd is het veel stage geweest. Is gezellige boel daar, alhoewel ik blij zal zijn als het voorbij is vrijdag. Dat reizen is toch een beetje teveel van het goede. ’s Morgens anderhalf uur en ’s middags 2 uur. Als ik nog boodschappen moet doen, zijn het 3 uur.

Anyway, 5 mei kregen we eindelijk onze punten van Engels. 4/5, dus ik ben meer dan tevreden.

Ik had het idee om mijn laatste week Finland allerlei dingen te gaan doen in Helsinki. Ik was van plan om gewoon in Kiljava te blijven en elke dag op en neer te gaan met de bus, maar toen ben ik erachter gekomen dat dat vanaf juni niet meer mogelijk is. Busschema verandert weer en dan is er nog maar 1 bus per dag naar Helsinki, om half 4 ’s middags. Logica is ver te zoeken, maar oké. Uiteraard was ik hier nogal pissed-off over, maar vandaag (19 mei) heb ik officieel kunnen regelen dat ik bij een van de tutors van school mag blijven slapen. Weer een tegenslag overwonnen.

8 mei was een vrolijke dag! Elina (een van de Finse studenten) kwam ’s avonds met 2 hondjes aan!! Ze had deze voor het weekend omdat ze er op moest passen en had ze meegenomen naar de campus. JEEEUJ. Ik mis de aandacht van honden en was ontzettend blij dat er dit weekend 2 waren waar ik mee kon spelen en knuffelen en zo voorts. :- )

9 mei zijn we met een boel naar Hyvinkää gegaan. Hier was een of andere Frans-Italiaanse markt. Jammer genoeg was het nogal klein, maar ik heb er wel een lekkere Franse appelflap gegeten. Jummieeee..
’s middags zijn we naar de sporthal gegaan. Begonnen met basketbal en ik was heel trots op mezelf, want ik heb voor de eerste keer 5 punten gescoord! Denk dat het aan mijn maaltijdsalade met garnalen lag, die ik van tevoren heb gegeten haha.

10 mei stond een picknick op de planning. Eigenlijk was het de bedoeling dat we met 2 kano’s naar een eiland in het meer zouden gaan, maar de receptie was gesloten en konden we dus geen kano’s pakken. Dan maar naar het strand! Hondjes mee en sandwiches gemaakt door Elina, jam jam. Het weer was ook ontzettend lekker, sunshine all over the place!

11 mei had Sanni (een Fin) een Fins dessert klaar gemaakt. Koekjesdeeg met een soort van (slag)room en verschillende soorten bessen. Heerlijk! Ik was net 10 minuten aan het skypen met Luuk toen ik zag dat het dessert klaar was, dus afsluiten die handel en eten! Uiteraard weer buikpijn, maar dat hoort erbij. Daarna ben ik wel weer braaf gaan skypen haha.

12 mei was pizza-night! Met 8 man hadden we pizza besteld. Om 7 uur gebeld, om half 9 kwamen ze eindelijk aan. We zullen maar zeggen dat het ermee te maken had dat Finland een wedstrijd ijshockey had.
Mijn keuze: garnalen-ham-kaas-ananas-pizza. Doorsnede 30 cm. Tel maar uit je winst. Dat was 2 dagen avondeten voor mij!

13 mei kreeg ik, toen ik terug was van stage, ineens te horen dat Laura in het ziekenhuis in Helsinki zat. Had nogal wat problemen met haar oog en moest allerlei testen ondergaan. Later op de avond kregen we te horen dat ze morgen geopereerd moest worden. Crazy shit gebeurd hier joh.
Ondertussen is ze wel geopereerd en het gaat naar omstandigheden goed met haar gelukkig.

16 mei ben ik met Sarah, Rani en Julia een uurtje naar het strand geweest. Alhoewel het winderig was, was het wel ontzettend lekker met de zon er bij.

17 mei ben ik met Sarah en Julia naar Helsinki geweest. Om 7 uur opstaan op een zondagmorgen. Je moet het maar doen.
Het was nog even spannend of we überhaupt wel konden gaan, want op internet stond de bus heel raar aangegeven. Zei dat de bus niet door Kiljava zou komen, maar gelukkig issie wel op komen dagen.

En wat een dag het was! Ik heb me ontzettend geamuseerd. We hebben 6 kerken gezien in het zuidwesten van Helsinki (volgens Sarah toch, ik heb er geen verstand van). Blijkbaar hebben we tot nu toe voornamelijk het zuidoosten gezien.
De kerken die we hebben bezocht: een Russisch-orthodoxe begraafplaats met een kapel. Hier pal naast lag een Joodse begraafplaats, waar een begrafenis bezig was. Op een gegeven moment begonnen ze te zingen, dat was wel apart om te horen.

Daarna verder gewandeld naar een Katholieke begraafplaats met crematorium en dit was het hoogtepunt van de dag. We hebben door de hele begraafplaats gewandeld, die (naar mijn mening) opgesteld was als een park. Veel paden, veel bomen en veel groen. Hier hebben we ook eekhoorntjes gezien! Zo geweldig cool. Ik had koekjes in mijn rugzak zitten, dus die er snel uitgehaald en geprobeerd om een eekhoorntje te voeren EN HET WAS NOG GELUKT OOK. Die kwam heel voorzichtig naar me toe wandelen en pakte toen een stukje uit mijn hand en rende weg haha. Zo cuuuuuute! Er zijn foto’s van gemaakt, maar Julia en Sarah hebben die en hier ben ik nog op aan het wachten. Maar ze komen online te staan! Ooit.

Vervolgens maar weer verder, want we konden niet de hele dag eekhoorntjes en vogeltjes voeren. Volgende stop: op weg naar de Mikaell Agricolan Kirkko. Even quoten van de blog van Sarah: ‘Deze kerk is genoemd naar bisschop Mikael Agricola die aan de basis lag van de Finse literatuur. In deze kerk hing een zeilboot op, gebouwd naar model van het Finse schip 'Fortuna'.’
Weten we dat ook weer.
Na deze kerk zagen we de volgende al liggen en zijn we daar naar toe gegaan. Dit was de Lutheraanse Johanneksenkirkko. We hadden verwacht dat het een katholieke was, maar blijkbaar niet.

Toen was het tijd om terug te gaan naar Kamppi, het immens grote winkelcentrum. We hadden honger! Op weg hiernaartoe zijn we nog een kerk tegen gekomen, de Vanhakirkko, maar hier zijn we niet binnen geweest.
De lunch was Burger King, want ik mocht beslissen en ik had geen zin om ’s avonds zelf te moeten koken.

Nadat alles binnen gewerkt was, zijn we naar de meest speciale kerk van de dag geweest: de rotskerk! Ook wel Tempelkerk of Temppeliaukion kirkko genoemd. De naam verraadt het al: een kerk IN een rots. Dat was super om te zien.

Uiteraard moesten we ook nog wat souvenirtjes kopen (ofja, eigenlijk alleen ik) en daarna weer terug naar Kiljava.

Met de zonneschijn en al de gezelligheid bij elkaar was het een super gezellige dag! :)


18 mei: vandaag zijn het nog precies 3 weken voor mij. De tijd gaat snel voorbij! Ik weet nog niet hoe ik me er bij voel. Ik wil heel graag terug, omdat ik ondertussen wel lang genoeg weg ben bij Luuk, maar van de andere kant wil ik ook blijven. Luuk moet gewoon hier naar toe komen, dan is alles opgelost!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sonja

Actief sinds 31 Jan. 2015
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 7665

Voorgaande reizen:

16 Februari 2015 - 08 Juni 2015

4 maanden Finland

Landen bezocht: