Rovaniemi deel 2 - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Sonja Heijnen - WaarBenJij.nu Rovaniemi deel 2 - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Sonja Heijnen - WaarBenJij.nu

Rovaniemi deel 2

Blijf op de hoogte en volg Sonja

28 Mei 2015 | Finland, Rovaniemi

22 mei was de laatste stagedag! Toch wel blij dat het voorbij is. Elke dag om 6 uur opstaan en drie en een half uur reizen is toch super vermoeiend hoor.
Het was wel een leuke dag. De school had een sportdag en ik heb een leerkracht geholpen bij het verspringen. Dit hield in dat ik bij elk kind keek van af welk punt hij/zij sprong en hier de meetlint neerlegde. Dit 4 uur lang, met ongeveer 20 kinderen per klas die elk kwartier wisselen. Dat was vermoeiend, na 2 klassen heb ik een hark gepakt en het meetlint hier aan gehangen. Hoefde ik lekker niet meer te bukken :- )))
Maaaaar: het was een ONTZETTEND lekkere dag. Helderblauwe lucht, briesje erbij en zon zon zon all over the place! Lekker de hele dag rondlopen in een T-shirt. Niet verwacht dat het kon, maar ik ben gewoon verbrand in Finland.

’s Avonds hebben we de verjaardag van Anni en Elina gevierd. Eerst taart eten, daarna naar buiten naar het strand. Ook hier heb ik me heel goed geamuseerd.

En ik heb 2 ganzen met 5 babygansjes gezien, zo schattig!


24 mei was het d-day: voor de tweede keer vertrekken naar Rovaniemi! Alleen dit keer was ik niet alleen, maar met Sarah, Rani, Camille en Julia.
Sarah had twee hosts voor ons gevonden via Couchsurfing, wat betekent dat we lekker gratis konden verblijven daar. Ik was samen met Rani en Camille bij Sonja en haar 3 kindjes + kat. Een hele aardige vrouw, alleen nogal laks in poetsen en eten in huis halen.. Maar dat is oké! We hebben het overleefd.

Ik had gedacht dat het weer in Kiljava al apart was: zonsondergang rond half 11 en opkomst rond half 3, maar in Rovaniemi is het nog een tikje aparter. Zonsondergang rond half 12 en opkomst alweer rond half 2. In principe was het gewoon niet meer donker deze dagen, alhoewel de ‘officiële weken zonder zonsondergang’ pas begin juni starten.

Maandag 25 mei was de mooiste dag qua weer volgens de voorspellingen, dus hier hadden we een bezoekje naar Santa Claus gepland! De hele village doorgelopen en uiteraard Santa Claus ontmoet. Dit keer hebben we met zijn allen de foto’s besteld + video die gemaakt zijn. Scheelt een hoop als je met 5 personen bent, 8 euro pp is niet veel. Nu nog eventjes downloaden van internet!

In de namiddag zijn we naar het huskypark gegaan! Ge-wel-dig. Dit keer moesten we wel 8 euro betalen, maar het was het meer dan waard. Alleen Sarah, Rani en ik zijn naar binnen gegaan.
Er was een vent die rondliep en op een gegeven moment pakte hij één van de puppy’s uit het hok en we mochten die vasthouden <3 Dat was awesome.
Daarna hebben we het hele park rondgelopen en zo ongeveer alle husky’s geaaid die we mochten aaien. In totaal hadden ze er in de 80 en ik denk dat we er zo’n 70 hebben geaaid haha.

Er was ook een husky die kon hek-klimmen. Die vent die daar werkte stond daar ineens bij en deed iets en toen klom die hond helemaal omhoog. Hij hing half over het hek, maar er helemaal overheen kon die toch niet. Voor bewijs: zie foto’s!

Uiteindelijk zijn we toch maar weggegaan bij de husky’s, we moesten de rendieren ook nog vinden. Eerst een wandeling gemaakt door het bos van Santa Claus en na veel zoeken waren we aanbeland bij de rendieren. Ook heel awesome. Jammer genoeg zijn die dieren veel te schuw, maar sommige kwamen na een poosje toch dichterbij en een enkeling hebben we aan kunnen raken.

Dinsdag 26 mei stond ook weer volgeboekt. ’s Morgens zijn we naar het Arktikum geweest, dit is een museum over Lapland door de jaren heen. Dit was wel cool, alhoewel ik me er meer van had voorgesteld.

’s Middags op weg naar het bos, Ounasvaara genaamd. We hadden een kaart gehaald bij de tourist information en de tocht leek niet veel bijzonders, maar daar had ik me toch royaal op verkeken. Een natuurpad met grote keien en stenen en veel omhoog wandelen. Gelukkig was het niet super stijl dus heb ik het wel vol kunnen houden.
Voor we vertrokken hadden we de route zo uitgestippeld dat we na deze wandeling gelijk naar de spa konden. Hier aangekomen bleek dat deze dicht was wegens jaarlijks onderhoud. Ook heel duidelijk aangegeven: op internet stond niks en de elektrische borden buiten gaven aan dat de spa open was. Het enige dat vermeldde dat de spa dicht was, was een a4tje op de balie binnen :’) Maar goed.
Ontzettend moe en balen dat we niet naar de spa konden, moesten we nog minstens een half uur terug lopen naar het centrum om de tweede spa te proberen. Die was gelukkig wel open, alhoewel het alleen een zwembad met bubbelbad en sauna was. Close enough!
Hier heb ik ook weer een van mijn angsten overwonnen: naakt rondlopen in publiek. In Finland is het namelijk de gewoonte dat men naakt de sauna in gaat. In Kiljava hebben we dat nooit hoeven doen, omdat de Finse studenten er geen problemen mee hadden als we een bikini aanhadden. Maar in openbare gebouwen is dit wel verplicht. Douchen en sauna mag niet met badpak aan. Na even twijfelen toch maar uitgooien die handel en ik verbaasde me erover hoe snel ik me enigszins op mijn gemak voelde.
Even relaxen hadden we wel verdiend na vandaag.

’s Avonds zijn we met z’n allen gaan eten. We wilden rendiervlees gaan eten, maar dit was te duur. Toen hebben we ons maar volgevreten aan een buffet, ook lekker!

Woensdag 27 mei was het weer tijd om terug naar Kiljava te gaan. Stiekem was deze dag er te veel aan. ’s Morgens hebben we nog een kerk bezocht en wat souvenirs geshopt, maar voor de rest alleen maar gezeten en gewacht tot we de bus naar het vliegveld konden pakken.
Om half 4 vertrok het vliegtuig, om half 8 waren we eindelijk terug in Kiljava.
Adil en Laura hadden eten voor ons klaargemaakt, lekkerrrr. Rijst met tomatenroomsaus en halve courgettes gevuld met tonijn en andere dingen die ik niet ken.

Na het eten heb ik eindelijk nog een keer kunnen skypen met Luuk. Het internet in school werkt op de meeste plaatsen niet meer als ik wil skypen en mijn eigen internet heeft er ook teveel moeite mee. Stom gedoe.
Maar nu is het eindelijk nog een keer gelukt, en fijn nog eens goed gekletst met hem.

Daarna ben ik terug naar de zesde verdieping gegaan, waar Sarah net wilde beginnen met The Big Bang Theory kijken. Uiteraard moest ik meekijken.

Ik heb me ontzettend geamuseerd in Rovaniemi en ik was blij dat ik nu niet alleen was.
Sarah: ontzettend bedankt dat je alles, gedeeltelijk met mij, hebt geregeld :D I had a lot of fun!


Vandaag, 28 mei, er achter gekomen dat de punten van de andere vakken ook binnen zijn. Op alles 4/5, dus ik ben tevredennnn.

Nog 12 dagen, dan vlieg ik terug!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sonja

Actief sinds 31 Jan. 2015
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 7660

Voorgaande reizen:

16 Februari 2015 - 08 Juni 2015

4 maanden Finland

Landen bezocht: