A lot of sun & stage is begonnen - Reisverslag uit Kiljava, Finland van Sonja Heijnen - WaarBenJij.nu A lot of sun & stage is begonnen - Reisverslag uit Kiljava, Finland van Sonja Heijnen - WaarBenJij.nu

A lot of sun & stage is begonnen

Blijf op de hoogte en volg Sonja

01 Mei 2015 | Finland, Kiljava

15/04/2015 – 01/05/2015
Misschien wordt het tijd dat ik nog eens een blogje schrijf.. Is al weer ff geleden.
De meeste van de afgelopen dagen zijn niet zo interessant om te vermelden, dus dat doen we lekker niet.

20 april was een heerlijke dag. De zon heeft lekker geschenen en ’s avonds heb ik dik 2 uur buiten gezeten met Sophia (een van de Finse studenten). Veel gepraat. Het was ook de eerste dag dat ik met een t-shirt buiten ben geweest, dus ik roep 20 april uit tot officiële eerste buiten zitten met t-shirt dag! :}
Vandaag ook begonnen met stage. Ik weet niet of ik het al een keer heb gemeld, maar ik ga voor de komende 5 weken samen met 5 anderen naar de International School of Vantaa.
Stage was nog niet veel, we hebben voornamelijk informatie gekregen en uitzoeken wie wat wanneer allemaal gaat doen. Ik moet nog ff op mijn schema wachten, aangezien ik met de special teachers wil samenwerken.

21 april was ook weer een heerlijke dag. Lekker buiten in de zon gezeten en vogels proberen te voeren, maar ze wilden niet echt. Volgende keer beter!

22 april dan echt begonnen met stage. Ik heb direct kunnen observeren hoe ze problemen oplossen in Finland (of toch in ieder geval op deze school). 3 kinderen hadden in de pauze ruzie gekregen en Maija (één van de special teachers) probeerde dit op te lossen. De kinderen waren rond de 7 jaar, wat gelijk staat aan door elkaar schreeuwen en de ander de schuld te geven. Hier dus niet. Ze lieten elkaar (95% van de tijd) uitspreken, luisterden naar elkaar en wilden echt tot de grond van het probleem komen. Dat was heel apart om te zien. De kinderen werden ook actief betrokken bij het vinden van oplossingen. Niet zoals het er bij ons aan toe gaat: er wordt niet geluisterd en iedereen krijgt gewoon straf.
Het mooiste vond ik misschien nog wel dat één van de jongens het een beetje beu werd toen het bijna was oplost. Hij stond een paar keer op en vroeg of ze klaar waren, want hij wilde terug naar de les. Uit zichzelf. Een 7-jarige.


Wat de special teachers op deze school nu dus eigenlijk doen, is de kinderen met leerproblemen helpen. Er zijn best veel kinderen die één of andere vorm van een leerprobleem hebben en die naar één van de twee special teachers komen. Van 1st grade tot 9th grade.
Bij de lagere grades (van 1 tot 4) wordt meestal een groepje kinderen uit de klas gehaald en zij krijgen dan les van Maija of Gwen (de special teachers).
De kinderen van de hogere grades komen vaak langs als ze huiswerk hebben waar ze hulp bij nodig hebben. Of het nou iets is wat ze niet snappen, of een immense opdracht moeten maken die ze niet alleen aankunnen, alles wordt er gedaan.
Het is ook wel apart om te zien dat studenten met leerproblemen toetsen kunnen maken bij de Gwen of Maija. Het komt vaak voor dat er een student is die de toets pas 2 weken maakt nadat de daadwerkelijke toets heeft plaatsgevonden. Ook is het heel normaal dat een toets in 2 dagen gemaakt wordt. Als een student niet genoeg tijd heeft op dag 1, kan hij/zij de toets gewoon achterlaten en de volgende dag (of enkele dagen later) er verder aan werken.

Wat ik (tot nu toe) dus doe tijdens stage, is Maija of Gwen helpen als ze een klein groepje kinderen hebben, oudere studenten helpen met opdrachten, of daadwerkelijk de klas binnen gaan en de leerkracht helpen.
Het werk is lekker afwisselend, alhoewel het wel dodelijk vermoeiend is. Ik moet elke dag om 6 uur opstaan, zodat ik de bus van 7 uur kan pakken en om half 9 op stage ben. Om 20 voor 2 is mijn dag voorbij, dus dat valt dan wel weer mee. Voordat ik eindelijk terug op campus ben, ben ik wel 2 uur en 3 bussen verder. En ja, als je mij een beetje kent, weet je dat ik absoluut geen held ben in vroeg op staan.


Eens kijken, 25 april hadden we een girls night. Ijs, popcorn, chips en Gone With The Wind = om half 3 in bed liggen. Dat krijg je met een film die 4 uur duurt. Maar gezellig was het zeker.
’s Middag heb ik weer buiten gezeten, lekker in het zonnetje. Het was zo’n lekker weer dat mijn huid zelfs naar zon rook, dus ik was intens gelukkig.


28 april ben ik naar Helsinki gegaan. Ik moest nog eens ff gaan shoppen, hier had ik nood aan! Niet dat ik iets nodig had, maar soms moet een meisje gewoon shoppen.

Vandaag is het 1 mei, wat betekent dat Luuk en ik 6 jaar samen zijn! Dat gaat toch snel allemaal.

1 mei is ook labour day in Finland. Een feestdag die best groot gevierd wordt. Gisteren zijn ze naar Helsinki gegaan, feest vieren uiteraard. Ik ben niet meegegaan, ik was ontzettend moe en had geen zin om nog een keer op en neer te reizen naar Helsinki. Naderhand was het misschien maar goed ook, want ik hoorde van de anderen dat het erg koud was en niet zo super geweldig omdat iedereen stomdronken was. Misschien is dat voor anderen leuk, maar ik hou daar niet van.
Traditiegetrouw picknicken de Finnen op 1 mei. Geen idee waarom, maar wij hebben het ook gedaan. Om 5 uur ’s avonds naar de sauna gegaan, waar iedereen zijn voorbereide eten heeft uitgestald. Uiteraard weer veel te veel gegeten. En alhoewel het grijs en winderig was, viel de kou wel mee en het was gezellig.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sonja

Actief sinds 31 Jan. 2015
Verslag gelezen: 296
Totaal aantal bezoekers 7660

Voorgaande reizen:

16 Februari 2015 - 08 Juni 2015

4 maanden Finland

Landen bezocht: