Saai, saai en dan: Tallinn! - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Sonja Heijnen - WaarBenJij.nu Saai, saai en dan: Tallinn! - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Sonja Heijnen - WaarBenJij.nu

Saai, saai en dan: Tallinn!

Blijf op de hoogte en volg Sonja

15 April 2015 | Estland, Tallinn

04-04-2015 t/m 15-04-2015
Ondertussen even geleden dat ik nog eens iets heb gepost. De meeste dagen waren dan ook niet zo heel interessant.

5 april was Paaszondag en we hebben een Paasbrunch met de hele bups gehad. Dat was lekkerrrrr. Laura is de hele morgen bezig geweest met American Pancakes te bakken, Camille heeft 3 verschillende soorten cupcakes gemaakt, Sarah en Rani hebben de ruimte aangekleed enzoverder enzovoort. Buik volgegeten. Een paar dagen geleden hebben Sarah, Laura en ik een poster gemaakt voor aan te kondigen + menulijst. Er is allemaal veel moeite in gestoken.
De rest van de dag geen fuck uitgevoerd uiteraard. Iedereen was lui van het vele eten.

6 april begon een beetje chagrijnig, omdat we alweer 4 dagen achter elkaar geen fuck uitvoeren en daar was ik een beetje boos om. Als ik me wil vervelen en niks doen, kan ik net zo goed terug naar Nederland gaan en me daar samen met Luuk vervelen.
Maar goed, ben ’s middags naar de sporthal gegaan en hebben we badminton gespeeld. Daarna ben ik met Laura naar buiten gegaan, een frisse neus halen.

7 april begonnen de lessen weer. Ra ra het was bullshit leerkracht die slecht Engels spreekt. Gezellig.
Maarrr: toen ik lunchkaartjes ging halen bij de receptie zag ik dat er een brief voor me was aangekomen! Ik verwachtte niks en ik herkende het handschrift niet, dus ik vroeg me echt af van wie het was. En toen bleek dat die van Luuk was <3 Woehoeeeeee! De hele tijd roepen dat hij mij geen brief gaat schrijven, en nou heb ik er toch een gekregen! Heeft in ieder geval een mooie plaats op mijn prikbord gekregen! It made my day.
Voor de rest: sporthal (volleybal en ik heb mijn pols pijn gedaan, mooie blauwe plek weer!), naar de sauna en met Luuk geskypet. Hij had vandaag zijn eerste werkdag, dus daar moest ik alles van weten.

8 april: over de lessen geef ik één woord: bullshit.
Het waaide vandaag heel, heel hard. Ben een half uur naar buiten gegaan, ff uitwaaien. Was heel lekker!

Op 9 april hadden we ’s morgens les van een gastleerkracht. Dit was eindelijk wel eens interessant en ze gaf ook fatsoenlijk les. Het ging voornamelijk over vocational schools (vakscholen) en onderwerpen die hiermee gerelateerd zijn.
’s Middags zijn we gaan frisbeegolven, want de zon scheen ontzettend, heeeeerlijk. Daarna ben ik op het balkon gaan zitten en ben ik gaan lezen. Dik vest aan en de sjaal om, maar dat kan de pret niet drukken! : )

11 april: hoooooopelijk is eindelijk de lente ongeveer aangebroken hier! De zon heeft de hele dag heel hard geschenen, het ijs op het meer is bijna helemaal weg en er vliegen weer vogels rond hier! Heerlijk.
Ik heb ’s morgens eerst weer 2 uur op het balkon gezeten en gelezen. Om 6 uur ’s avonds nog een keer met Laura naar buiten gegaan. Het is bijna warm hier, als de zon schijnt en het niet waait haha.

En nu het interessantste:
Maandag 13 april was voornamelijk wachten totdat het eindelijk tijd was om de bus te pakken. Om 4 uur vertrokken we naar Helsinki, om een tripje naar Tallinn te maken!
In Helsinki was het merendeel van de tijd ook weer wachten op de boot. Maar uiteindelijk vertrokken we, en wat was dat magnifiek! Zonsondergang, intens harde wind, kou, lichten van de stad,.. Ge-wel-dig.
We hadden dus een trip geboekt waarbij we een overnachting op de boot hadden. Met vieren gestouwd op een kamer van 9 vierkante meter. Om claustrofobisch van te worden, maar wel gezellig. We hadden wel een korte nacht, want de volgende morgen moesten we om 6.45 uit onze kamer zijn. Dus: om 6 uur opstaan!

Dinsdag 14 april dus in Tallinn. Wat was dat gaaf. De dag begon met zon, altijd lekker! ’s Morgens hebben we voornamelijk rondgelopen, want er was niks te doen. Om 7 uur waren we daar en de stad begint pas wakker te worden om 10 uur. Er zijn hier ONTZETTEND veel kerken en souvenirshops. Overal waar je keek zag je wel een kerktoren uitsteken en in elke uithoek van de straten lagen minstens 2 shops. En museums. Die hebben ze ook genoeg daar.
Heli (een Finse student) vertelde ons ’s avonds dat Tallinn de minste kerken in de stad heeft staan van de Baltische Staten. Ik wil dus niet weten hoeveel de anderen hebben.

Maar de stad is wel mooi. Ontzettend oud en vervallen, maar o zo kleurrijk.

Het hoogtepunt van de dag was dat we de St. Olaf’s church in zijn gegaan en de toren hebben beklommen. 60 meter de hoogte in met wenteltrappen gemaakt van steen en geen een dezelfde hoogte. Ontzettend buiten adem en iedereen was half dood aan het gaan, maar we hebben het gehaald en het was het allemaal waard. Het uitzicht was amazing. Het waaide ontzettend hard en de plaats waar we konden lopen was heel smal. Met Sarah nog een rondje rond de kerktoren gemaakt, zodat we de stad van alle kanten konden bekijken. We waren bijna weggewaaid (nee uiteraard niet, want het was veilig, maar ik overdrijf graag), maar het was zo cool.

’s Middags zijn we gaan eten in een restaurant. Want ja, het is Tallinn en dat is goedkoop. Ik had eend besteld, dit was het duurste op de kaart en kostte 12 euro. In totaal voor 17 euro gegeten: hoofdgerecht, toetje en drinken van 50 cl. Dat vind je toch niet in Nederland.

Na het eten zijn we met een klein groepje (Sarah, Rani, Laura, Julia en ik) naar een of ander park in de buurt gegaan. Hier zou o.a. de presidentiële woning moeten liggen. Die lag er ook, hebben er alleen bijna niks van kunnen zien omdat die verstopt lag. Net zo goed gaaf!
Daarna zijn we doorgelopen naar de zee, ook hier waaide het weer ontzettend hard en het was koud, dus daar zijn we niet al te lang gebleven. Toen zijn we maar langzaam terug gegaan naar de haven waar onze boot zou vertrekken. Gelukkig maar, want ik was MOE. Van 7 uur ’s morgens tot 5 uur ’s avonds alleen maar bezig geweest en gewandeld, na een nacht van 5,5 uur slapen. Wordt je niet altijd vrolijk van haha.

De rest van de dag is niet meer interessant: wachten op de boot, varen met de boot, wandelen naar de bus, met de bus naar de campus en slapen.

Kortom: ik had niet verwacht dat deze uitstap zo gaaf zou zijn. Het leek me wel leuk om naar Tallinn te gaan, maar het was meer dan leuk. Ik heb me echt ontzettend geamuseerd, dat zal denk ik ook wel aan de foto’s te zien zijn.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sonja

Actief sinds 31 Jan. 2015
Verslag gelezen: 327
Totaal aantal bezoekers 7676

Voorgaande reizen:

16 Februari 2015 - 08 Juni 2015

4 maanden Finland

Landen bezocht: