Back at the safe haven. - Reisverslag uit Kiljava, Finland van Sonja Heijnen - WaarBenJij.nu Back at the safe haven. - Reisverslag uit Kiljava, Finland van Sonja Heijnen - WaarBenJij.nu

Back at the safe haven.

Blijf op de hoogte en volg Sonja

03 April 2015 | Finland, Kiljava

26-03-2015 t/m 03-04-2015
Misschien wordt het nog maar eens tijd voor een update.
De afgelopen week hebben we niet zo heel veel gedaan en ik ga proberen om niet elke dag tot in detail te beschrijven. Dat gaat een beetje saai zijn denk ik.

26 maart was nog een dag van de internationale week in Jyväskylä. ’s Morgens lezing van een slecht engels sprekende Fin, die begon met een half uur Mindfullness. Dat is niet aan mij besteed, ik was bijna in slaap gevallen. Verder nog wat organisaties bezocht en voor de rest alleen maar films en series gekeken.

27 maart was de laatste dag in Jyväskylä, gelukkig. ’s Morgens nog even naar school, waar we onder andere een certificaat kregen dat we hebben deelgenomen aan deze week. Staat altijd mooi op je cv. Voor de rest was het wachten tot we onze trein eindelijk hadden. Veel rond gesleept met onze spullen. Ik weet niet wat ik allemaal had meegenomen, maar het was veel. Ontzettend veel. ’s Avonds had ik pijn aan mijn nek, rug en armen van al dat gesleep.
Een nadeel van de terugreis was wel dat we maar 8 minuten hadden om van het treinstation naar het busstation te komen en onze bus te halen. Lukte dat niet, moesten we 3 uur wachten tot de volgende bus. Niet echt fijn als je al 5 uur aan het reizen bent. De anderen renden allemaal naar het busstation, maar dat lukte mij niet met al dat gewicht dat ik meesleepte + dat ik ook nog eens astma erbij heb en niet meer dan 100 meter kan rennen. Dan maar zo snel mogelijk lopen. Officieel was ik 3 minuten te laat voor de bus, die net achteruit weg wilde rijden toen ik aan kwam. Gelukkig stopte de buschauffeur nog voor me toen ik op ‘m zwaaide. Hij was wel ontzettend boos, maar dat boeit me niet. Ik hoefde geen 3 uur te wachten!

Toen ik ’s avonds eindelijk op mijn kamer was aangekomen, kreeg ik het nog Spaans benauwd omdat ik dacht dat ik Luuk zijn mes was kwijtgeraakt, maar gelukkig had ik die nog gevonden. Het enige dat ik wel ben kwijt geraakt is zijn tshirt waar ik in slaap. : ( Hopelijk heb ik het achtergelaten in Jyväskylä en kunnen ze het me opsturen.

28 maart had ik heeeeeel veel spierpijn, voornamelijk in mijn nek, armen en rug. Maarja, niks aan te doen. De rest van de dag niet veel gedaan. ’s Avonds met Laura en Julia gekaart, ik heb 2 nieuwe spellen geleerd die beide heel leuk zijn. Uiteindelijk tot kwart voor 1 doorgespeeld met Rani en Julia.

29 maart was een goede dag. Voornamelijk gekaart en andere onnuttige dingen gedaan, maar dat kan ook wel eens fijn zijn. ’s Avonds hebben we naar Annabelle gekeken. Blijft een leuke film.
Daarna weer eens lekker met Luuk geskypet. Hij is vandaag naar Dutch Comic Con geweest en moest daar dus lekker veel over vertellen. Volgend jaar ga ik mee!

30 maart stond in het teken van Engels Engels en nog meer Engels. Eigenlijk waren het alleen maar presentaties van iedereen, maar dat was wel oké. Is tenminste wat afwisseling.
Ik heb vandaag ook een kaart ontvangen van mijn tante en oom! Daar word ik altijd blij van. Ik heb er al 3 nu! :- )
’s Avonds kregen Laura en ik het idee om een film te kijken, maar nadat ze eindelijk klaar was met haar eten te koken en op te eten, was er niet genoeg tijd meer om te starten. Ik wilde namelijk om half 9 weer skypen en om halverwege een film af te breken is niet leuk. Dus hebben we The Big Bang Theory maar opgezet en ons zo geamuseerd. We hebben meer lol getrapt dan tv gekeken, but that’s okay! Zo hoort dat.
Met Luuk dus geskypet en we hebben naar de seizoensfinale van The Walking Dead gekeken. Nu moeten we weer veel te lang wachten voordat het volgende seizoen begint : (

31 maart was nog meer Engels! ’s Morgens gepraat over middelenmisbruik, alsof we dat nog niet genoeg hebben gedaan hier haha. ’s Middags hadden we examen! Het was een beetje moeilijker dan verwacht, maar ik denk dat het nog steeds goed is gegaan. Geen idee wanneer we de uitslag krijgen, maar dat zullen jullie vanzelf wel zien.
De rest van de dag vooral weer veel lol gehad. We hebben gevolleybald in de sporthal, veel gekaart,..

1 april kikker in je bil. Vandaag was vermoeiend. We zijn op bezoek naar de internationale school in Vantaa gegaan om te kijken voor een mogelijke stageplaats. Het was heel cool en interessant om te zien hoe die school georganiseerd is, ten opzichte van Nederland of België. Ik zou hier wel naar toe willen, alleen het reizen staat me nog een beetje tegen. Vandaag hebben we 3 bussen moeten nemen om alleen nog maar daar te komen. Maarja, we zullen wel zien wat het gaat worden.
Daarna zijn we nog naar een winkelcentrum gegaan, boodschappen gaan doen voor de paasbrunch op zondag. En oh my god, wat was dat een immens grote winkel. Ik denk dat ik niet overdrijf als ik zeg dat het minstens 3 voetbalvelden lang was. Ze hadden er gangen met alleen maar boterhammenvlees of alleen maar kaas of .. Van alles hadden ze duizenden verschillende dingen, echt om te verdwalen. Dat is wel wat anders dan de Jumbo in Stramproy.
Rond 7 uur ’s avonds waren we weer terug op de campus. Zijn nog even naar de sauna gegaan, hier was een of ander privéfeestje met eten, dus dat is altijd goed! Voor de rest nog naar Tangled gekeken met Laura en Sofia en lui gedaan.

2 april lekker verder lui gedaan. Uitgeslapen, gelezen, gekaart,.. ’s Middags buiten gaan wandelen met Sarah, Riku, Laura en Julia. Daarna 22 Jump Street gekeken (met popcorn, jeuj!). Om 6 uur weer naar de sporthal, wéér volleybal gespeeld.
Rond half 8 zag ik dat ik bericht had van Luuk, met goed nieuws! Dus snel skype opgestart zodat hij me alles kon vertellen en plotseling was het weer anderhalf uur later haha.
Daarna ben ik terug naar de 6e verdieping gegaan, waar de rest was. Hier nog wat gelezen en gekeken hoe Laura en Riku pokémon aan het spelen waren. Op een gegeven moment was iedereen weg en ik had even zin om alleen te zijn, dus heb ik The Big Bang Theory opgezet en weer wat afleveringen gekeken. Anderhalf uur later kwamen er weer een paar binnen, toen heb ik nog even gezellig gepraat met Laura en daarna hebben we weer gekaart. Zijn door gegaan tot kwart voor 1 :’) De laatste paar dagen heb ik me echt goed geamuseerd met iedereen! Ik begin me nu eindelijk op mijn gemak te voelen om 100% mezelf te zijn, dus dat is goed.


Oh ja: een paar dagen geleden is het ook weer begonnen met sneeuwen. Het had een hele dag gesneeuwd en er lag ’s avonds weer een pak van 5 centimeter. Voor mij blijft dat een rare gewaarwording, dit ben ik echt niet gewend. Het is dat ik hier al zo lang in de sneeuw zit en een beetje de winterblues heb, anders had ik het denk ik wel heel cool gevonden! Maar nu wil ik eigenlijk alleen maar zon. IK MIS DE ZON potvolkoffie.

En ook nu weer: foto’s zijn ver te zoeken. Qua activiteiten is het een beetje saai op het moment, maar dat zal wel weer veranderen hopelijk.

  • 04 April 2015 - 20:12

    Marion:

    hoi Sonja

    ik heb je verslagen gevolgd en ik moet zeggen dat je er niet al te veel uitvreet althans qua leertoestanden als ik dat allemaal lees.
    Voor de rest zie ik skypen met Luuk, tv kijken, af en toe in ijskoud water zitten, shoppen, vettige dingen eten en nog zo vanalles. Heel af en toe lees ik wat over engels volgen.
    Maar ik zie dat het je nu ook een beetje begint te bevallen in dat koude land.
    Je mist de zon nu, maar dan moet je toch langzaamaan hier heen beginnen te komen want er komt iets van tegen de 20 graden aan. Heeeeerlijk!!!!!!
    Zal aan je denken.
    Ik zou zeggen amuseer je daar nog een tijdje en probeer ook af en toe iets op te steken.

    Groetjes uit Nederland

  • 06 April 2015 - 10:55

    Sonja Heijnen:

    Hoi Marion

    Leuk dat je mijn verslagen volgt :) Je hebt gelijk dat ik hier niet veel uitvreet qua leren. Maar ik heb nog ongeveer 2 maanden te gaan en er komt nog een korte stage aan en nog andere vakken, dus hopelijk verandert het nog.
    Het weer begint een klein beetje beter te worden. Ofja, het is afwachten van dag tot dag, want de sneeuw kan hier plotseling met bakken uit de lucht vallen. Dat het maar snel lente wordt! :- )

    Dankje voor je berichtje! Groetjess

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sonja

Actief sinds 31 Jan. 2015
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 7671

Voorgaande reizen:

16 Februari 2015 - 08 Juni 2015

4 maanden Finland

Landen bezocht: