I'm having a really good time! - Reisverslag uit Kiljava, Finland van Sonja Heijnen - WaarBenJij.nu I'm having a really good time! - Reisverslag uit Kiljava, Finland van Sonja Heijnen - WaarBenJij.nu

I'm having a really good time!

Blijf op de hoogte en volg Sonja

10 Maart 2015 | Finland, Kiljava

05-03-2015
Vandaag was een ontzettend saaie dag. De schooldag toch in ieder geval. ’s Morgens gepraat over middelenmisbruik en verslaving. Dit was nog enigszins interessant. ’s Middags hebben we 2 uur les gehad over hoe een blog te schrijven en alles tot in detail uitgelegd gekregen van een leerkracht via skype. Dat was 2 uur kijken en niks doen en heel veel moeite doen om niet in slaap te vallen.

Maaaar goed, niks aan te doen. We waren van plan om rond 3 uur naar de sporthal te gaan, maar blijkbaar mochten we pas om 6 uur. Toen heb ik maar weer ff met Luuk geskypet.
Om 4 uur kwam Sarah opeens langs met de mededeling dat ze naar buiten ging en of ik mee wilde. Toen heb ik maar snel afgesloten met Luuk, want ik wilde zelf ook naar buiten. DE EERSTE ZONNESTRALEN ZIJN TEVOORSCHIJN GEKOMEN. Woehoeeee! Sinds 3 weken weer eens wat zon gezien. Jammer genoeg duurde het maar een kwartier, daarna werd het alweer avond hahaha. Maar ze voorspellen vanaf zondag 10 graden en veel zon! Dus ik kijk er naar uit.

Heb dus samen met Sarah en Laura buiten gewandeld en dat was een heel avontuur. In plaats van het ‘gewone’ wandelpad met een beetje sneeuw te nemen, vonden we het een slim idee om door metersdiepe sneeuw te ploeteren. Sneeuw in de schoenen en Laura die voorover is gevallen, maar fun it was!
Op het laatste liepen we langs enkele appartementen en toen kwam opeens een vrouw met 2 jack russels naar buiten en die begonnen te blaffen en aan te vallen, jeetje. Dat was best eng. Een van die honden heeft me zelfs gebeten, maar gelukkig is er niets aan de hand. Het zijn kleine kuthonden, met hun kleine bek is het nogal moeilijk om mijn dikke been te pakken te krijgen :D

Om 6 uur zijn we dus wel naar de sporthal gegaan. Hebben 2 uur volleybal gespeeld. Dit was ontzettend leuk en blijkbaar ken ik er nog wel iets van, maar nu doet alleen mijn rechteronderarm en –duim ontzettend pijn. Voornamelijk mijn duim. We zullen morgen wel zien hoe het eruit ziet!
Daarna nog heel even de sauna in gegaan en ik heb beslist dat ik er later ook een in mijn tuin wil.

Morgen moeten we verplicht naar Helsinki! Wat een ramp toch.


06-03-2015
Toen ik gisteravond naar bed wilde en het licht op mijn kamer uitdeed, merkte ik dat mijn kamer heel erg verlicht werd. Ik keek uit het raam en toen zag ik de volle maan! Dat is heel mooi om te zien, elke keer weer. Ik heb geprobeerd foto’s er van te maken, een enkele zijn half gelukt. Jammer genoeg is mijn camera niet professioneel genoeg om vast te leggen wat ik met mijn ogen heb gezien.

Vandaag zijn we dus naar Helsinki gegaan. Het was een vermoeiende dag! Om 9 uur de bus naar Helsinki en van daaruit de trein in, want om 11 uur moesten we op onze afspraak voor ons studie uitstapje zijn. We zijn naar een organisatie geweest die veel doet en regelt rond jeugdwerk. We hebben uitleg gekregen hoe jeugdwerk in de geschiedenis is ontstaan en gevorderd en hoe het er nu voor staat, alsook wat uitleg over de organisatie zelf.
Leuk weetje: blijkbaar bestaat er in Finland zoiets als de ‘lotery monopoly’. Hopelijk herinner ik het me nog goed, maar het komt er op neer dat alle opbrengsten die op een jaar geïnd worden dankzij eender welk gokspel (machines, weddenschappen,..), worden verdeeld over verschillende gebieden (sport, school, cultuur en wetenschap dacht ik). En jeugdwerk krijgt hier ook een gedeelte van, iets van 10%. Ik weet niet meer precies hoeveel ze in 2014 hebben gekregen, maar volgens mij was het iets van 54 miljoen. Ja, echt zo veel ja. Dus reken maar uit je winst. Dat is toch cool.

In ieder geval, daarna zijn we verder gegaan. We moesten vandaag ons social security number aanvragen. Weer de trein in en hop naar de volgende stop. Het duurde lang omdat we met zoveel mensen waren (9), maar het was zo geregeld.

Toen maar weer terug met de trein naar het centrum van Helsinki. We hebben geluncht bij de Burger King (ja, alweer ja). Daarna zijn we onze studenten-buspas gaan aanvragen. Scheelt toch wel een boel: 50% op lange afstanden.

Het was ook ontzettend koud vandaag! Helsinki ligt aan de zee, dus het is er sowieso wel wat kouder, maar vandaag was het niet normaal. Hele harde wind, natte sneeuw,.. Ik ben alleen maar blij dat ik me hier goed op heb voorbereid door op voorhand een dikke jas (die ik heb gekregen van Sinterklaas-schoonouders, dank jullie wel), nieuwe sjaal, muts en handschoenen te hebben gekocht.

We waren ondertussen erg moe van al het wandelen en reizen en opletten en regelen dat we terug naar de campus wilden. We hadden nog een half uur voordat de bus vertrok, dus hebben we nog ff snel een paar dingen geregeld voor onszelf.
In de bus was iedereen zo moe dat we allemaal hebben geslapen. Het was heel erg stil haha.

Daarna niet veel meer gedaan. Uiteraard weer met Luuk geskypet. Hebben de seizoensfinale van How To Get Away With Murder gekeken, nu moeten we wachten tot de herfst voor het volgende seizoen begint :’(

We’ll see what tomorrow brings! Ik hoop dat we morgen al een voorproefje krijgen van de zonvoorspelling voor zondag.


07-03-2015
Het is echt te merken dat het weer weekend is. Het is zo saai hieeeeer! Vandaag de hele dag niks gedaan. Series gekeken met enkele anderen (How I Met Your Mother uiteraard) en voor de rest absoluut helemaal nikss! Om 5 uur met Janne naar de winkel gegaan. Ik had een boodschappenlijst van iedereen gekregen en het was immens veel. Dat doe ik nooit meer! 3 verschillende tassen bij me en het karretje om ze in te duwen was veel te klein. Dat was proppen! Volgende keer niet meer. :- )

Rond half 9 ’s avonds zijn we omgekeerd verstoppertje gaan spelen in het gebouw hier. Dat was wel echt lachen. Het gebouw is immens groot hier en er zijn genoeg verstopplekken. Omgekeerd verstoppertje is ook heel grappig om te doen. 1 persoon verstopt zich en de rest van de groep wacht een minuut ofzo. Daarna gaat iedereen die ene persoon zoeken, en als iemand hem/haar gevonden heeft, moet hij/zij erbij gaan zitten (ook verstopt uiteraard). En het grappigste is als de eerste persoon zich verstopt in een klein hoekje. De situaties die gecreëerd worden als de rest er bij moet komen zitten is lachwekkend :’)

Rond half 11 heb ik samen met Sarah nog enkele afleveringen van How I Met Your Mother gekeken (alweer ja) en toen ben ik naar bed gegaan.

Jammer genoeg geen voorproefje van zon gehad.


08-03-2015
De zon laat zich nog steeds niet zien : ( Al 3 weken grijs en mist en geen zon (afgezien van donderdag een half uur ofzo). Ik begin het nu toch wel echt aan mezelf te merken, ik heb zonneschijn-tekort : ( Ik wil terug naar Nederland, daar is het vandaag 17 graden geweest en keiveel zon : ( JA, IK HEB DE FOTO’S WEL GEZIEN, NEDERLAND.

De rest van de dag niet veel gedaan. Eigenlijk ongeveer de hele tijd op de bank geluierd en films/series gekeken. Ook gezellig!
’s Middags ben ik wel met Laura en Julia naar de sporthal geweest en hebben we gebadmintond. We hebben een leuke variant gevonden: eerst tien seconden ronddraaien voordat je het spel begint. Probeer het maar uit, dan weet je hoe grappig het is.

Om half 12 ’s avonds met Laura en Riku naar Shaun Of The Dead gekeken, maar dit is een **film en we hebben meer gepraat en gelachen dan daadwerkelijk naar de film gekeken. Ik heb me heel goed geamuseerd vandaag.


09-03-2015
Weer een nieuwe schoolweek is begonnen!
Vanmorgen zijn we gestart met professioneel Engels. De leerkracht wordt beschouwd als een van de knapste leerkrachten van de school, maar wij (de eramusstudenten) vinden hem nogal gay. Neemt niet weg dat het een supervriendelijke, enthousiaste vent is. Heb vandaag de eerste les van hem gehad, maar kijk al uit naar de rest, gewoon omdat hij een aanstekelijke, blije persoonlijkheid heeft.

Zijn lessen zijn ook samen met een groep Finse studenten. Als eerste hebben we de opdracht gekregen om in kleine groepjes te zitten en elkaar te ondervragen over van alles en nog wat en dit later kort voor te stellen aan de rest van de klas. Dit was wel leuk en interessant om te doen. Niet iedereen heeft voor kunnen stellen omdat er te weinig tijd was, maar volgende keer gaan we hier mee verder.
Hij heeft ons ook een opdracht gegeven die we moeten volbrengen vóór het examen. Wij moeten ons verdelen in kleine groepjes, een organisatie vinden waar wij graag op bezoek willen gaan en de mensen die daar werken interviewen over de organisatie en de werking en dergelijke. Zo’n dingen zijn altijd interessant! Pluspunt: als we de opdracht goed volbrengen, kunnen we ook een extra punt verdienen voor ons examen.

In de namiddag hadden we ‘sports activities’ op het programma staan. De studenten die lid zijn van de studentenvereniging, Humako, hadden allerlei kleine en korte spelletjes bedacht die we verdeeld in kleine groepjes moesten volbrengen. Er waren een gedeelte Finse studenten, wij de erasmusstudenten en enkele leerkrachten die meededen. Ik zat in een groepje met 2 Finse studenten en 1 soort van leerkracht. Eigenlijk is ze geen leerkracht maar regelt ze allerlei andere dingen op school. Geen idee precies.

De dingen die we moesten doen:
- Een foto maken waar enkele dingen in voor moesten komen. Bijvoorbeeld: een zonnebril, iets roods, iets wat met de school te maken had en de lente. Ik heb onze foto nog niet kunnen vinden, want die moest op Instagram geüpload worden en dat heb ik niet.
- Een bal vooruit laten rollen/schoppen/whatever met 2 aardappelen die in een panty zaten die om je middel gebonden zat. Oftewel: je had twee gigantische ballen tussen je benen hangen. Zag er heel charmant uit! En van tevoren eerst nog 10 rondjes draaien zodat je lekker duizelig was.
- Daarna hebben we een (blijkbaar) nationale en internationale sport gespeeld, namelijk: laarzen gooien! Hoe dat gaat? Nou: men neme een regenlaars, men houdt deze vast, men zorgt ervoor dat men snelheid heeft en men gooit de laars zo ver mogelijk. Ja, hier zijn echt kampioenschappen van. In Nieuw-Zeeland doen ze dat blijkbaar ook.
- 3 keer op en neer rennen op een zo origineel mogelijke manier. De 3 anderen hebben mij rondgedragen op hun armen als een koningin, daar was ik het wel mee eens! :- )
- Met zijn vieren bij 4 verschillende pionnen staan. De eerste persoon draait 5 keer rond met de ogen dicht en moet naar persoon 2 lopen. Dan doet persoon 2 ook zijn ogen dicht en stappen ze stappen twee keer in en uit een groot elastiek. Dan draait persoon 2 vijf rondjes en loopt hij naar persoon 3. Hier gebeurt hetzelfde en persoon 3 gaat naar persoon 4. Nog een keer hetzelfde en persoon 4 moet met gesloten ogen terug naar persoon 1 lopen. Als je er mee bezig bent, is het grappiger dan hoe ik het nu beschrijf.
- En de laatste en misschien wel de leukste was kalkoenschieten! Nee, geen echte kalkoenen gelukkig. Ze hadden enkele hondenspeeltjes (je weet wel, die piepende kippen enzo). Die moesten we vasthaken aan een elastiek en dan mikken naar de rest van de groep en zij moesten de kip/kalkoen vangen. Kinda like Angry Bird (dat uit Finland komt!)
Dat was heel grappig, want de elastiek was gemaakt van enkele fietsenbanden of iets dergelijks en het was niet te voorspellen waar de kip naar toe vloog. Capriolen werden uitgehaald op dat moment!

Dusja, ik heb me goed geamuseerd vandaag.

En het beste van al was: DE ZON HEEFT DE HELE DAG GESCHENEN. Ik was zo blij. Heb de hele dag rondgelopen met de camera van Rani en hier was ik heel blij mee want dat is een professionele met een dikke lens. Zo eentje die ik al zolang ik me kan herinneren wil hebben. Dus toen ik niet bezig was met de spelletjes, heb ik lekker foto’s zitten maken van de mooie natuur en de zon en de blauwe lucht <3 Enkele resultaten hiervan: zie het fotoalbum! Be jealous!

Vandaag ook weer lekker lang met Luuk geskypet! Heb hem 2 dagen niet gesproken (EEN WERELDRAMP!), dus het was fijn om hem nu weer te kunnen zien. En vandaag is het maandag, dus dat betekent dat gisteren een nieuwe aflevering van The Walking Dead is uitgekomen en dat we die vandaag weer moesten bekijken. : )

En vandaag ga ik op tijd mijn bed in, want gisteren was het half 2 geworden en vanmorgen ging om 8 uur de wekker weer (ook al heb ik me 20 minuten verslapen) en nu ben ik moe.


10-03-2015
Ook vandaag heb ik het weer voor elkaar gekregen om me 15 minuten te verslapen. Het is maar goed dat ik die wekker te vroeg zet!

’s Morgens les gehad van de saaie leerkracht. Ik kan het niet echt opvatten als les, want hij begint maar wat te vertellen en te praten en springt van het ene onderwerp naar het andere en vertelt eigenlijk niks nuttigs. Geen idee wat we moeten doen voor het examen, waar het vak over gaat of whatever! En hij begrijpt ons de helft van de tijd niet. Je kunt niet alles hebben zeker?

’s Middags hadden we ‘independent work’, ofwel: niks doen en luieren! Heb een beetje gewerkt voor mijn maandelijks verslag voor school, maar dat was alles. Om 3 uur zijn we naar de sporthal gegaan, hebben we handbal gespeeld. Dat was heel leuk, ook al was het ontzettend vermoeiend. En uiteraard ben ik niks gewend, dus nu doet mijn hele lichaam pijn van de inspanning : )))))

Om 7 uur zijn we weer naar de sauna gegaan. Dit is echt lekker. En ook 2 keer weer het ijsgat ingesprongen! Dat was ontzettend koud de eerste keer, want het waaide vandaag best hard. Maar toch ben ik er in gegaan! +1 voor mij.

De zon was jammer genoeg weer verdwenen vandaag.

Hopelijk lig ik vandaag een beetje op tijd in bed, want anders hou ik het niet vol tot vrijdag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sonja

Actief sinds 31 Jan. 2015
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 7652

Voorgaande reizen:

16 Februari 2015 - 08 Juni 2015

4 maanden Finland

Landen bezocht: