I don't know! - Reisverslag uit Kiljava, Finland van Sonja Heijnen - WaarBenJij.nu I don't know! - Reisverslag uit Kiljava, Finland van Sonja Heijnen - WaarBenJij.nu

I don't know!

Blijf op de hoogte en volg Sonja

04 Maart 2015 | Finland, Kiljava

28-02-2015
Vandaag startte om 10.00 de verkoop voor tickets van Pinkpop. Ik had heel mooi mijn alarm om kwart voor 10 (Finse tijd) gezet en zat mooi op tijd te wachten. Om 5 over 10 bedacht ik me ineens dat het in Nederland een uur vroeger is *stupid*. Dus kon ik nog een uur wachten.
Toen het eindelijk wél echt zover was, was ik op 4 verschillende apparaten ingelogd. De wachtrij was 0-30 minuten en het was bijna helemaal volgeladen, maar hij wilde gewoon NIET verder. Maar Marije came to the rescue! Bij haar lukte het om half 1 (Finse tijd) direct kaartjes te bestellen, terwijl ik nog steeds in de wachtrij stond. Wat ik ook deed, de wachtrij bleef er maar staan. Toen heeft Marije de kaartjes voor mij gekocht <3 THANK YOU BABE!

Dus dat betekent: 8 juni vertrek ik terug naar huis (hopelijk vieren ze mijn verjaardag nog gezellig in Finland), 10 juni ben ik jarig en 14 juni gaan Luuk en ik mijn verjaardag nog een keer vieren op Pinkpop! WOEHOEE. Rise Against en Foo Fighters, here we comeeee!
En oh ja: dank je wel Luukjuh voor dit mooie supergeweldige cadeautje! I love youuuu.

In 2010 ben ik de laatste keer op Pinkpop geweest, en volgens mij is dat ook de laatste keer dat ik überhaupt naar een festival ben gegaan.. Ik ben echt veel te blij.

En om eventjes een rekensom te maken: ik ben er bijna 3 uur mee bezig geweest om kaartjes te kunnen bemachtigen. Ik denk dat Jan Smeets niet wilt dat er mensen uit Finland naar het mooie Limburg komen…

De rest van de dag hebben we niet veel gedaan. Het was een echte luierdag. Enkele zijn ’s middags nog gaan sporten (ik niet, want ik ben lui). Heb er wel bijgezeten en wat aan mijn schoolopdracht voor maandag gewerkt.

’s Avonds hebben we een filmavond gehad. Eerst The King’s Speech gekeken, daarna Despicable Me.


01-03-2015
Ook vandaag was weer een luierdag. De tijd gaat wel snel voorbij de laatste paar dagen. Was vanmorgen om 8 uur wakker en binnen no-time was het 2 uur en zijn we naar buiten gegaan om wat te wandelen.

Was best spannend eigenlijk haha. We zijn een heel stuk het meer op gegaan en hebben even gepraat met een ijsvissersman. Ze zijn op school al de hele week aan het waarschuwen dat het ijs gevaarlijk is, omdat het niet meer vriest, maar dat viel wel mee. Het ijs was nog 20 cm dik. Desalniettemin was het net zo goed spannend. Ik heb een klein filmpje gepost waar jullie dus kunnen zien dat ik op het water aan het wandelen ben enzo. I feel like jesus! :’)

Voor de rest? Weer niet veel! Het is een luierweekend geweest.

’s Avonds met Luuk afgesproken en hebben we geskypet. Samen naar The Walking Dead en How To Get Away With Murder gekeken. It was funnyyy.


02-03-2015
Vandaag de start van de tweede schoolweek. Hebben het rooster gekregen voor de komende 3/4 weken. Ik heb altijd gemeend dat ik in Hasselt weinig les had, maar hier in Finland kunnen ze er toch ook wat van haha. Ach, I don’t mind. Should be fun. Vrijdag moeten we weer verplicht naar Helsinki, wat een ramp wat een ramp.

:D

’s Middags zijn we gaan sporten. Hebben twee keer een work-out van 7 minuten gedaan en ik ben dooood. Ik weet weer waarom ik het laatste jaar niet meer heb gesport. I HATE IT.

Ik heb gisteren trouwens van Julia gehoord dat ze een verdieping omhoog wilde gaan wonen. De kamers zijn eenpersoons en zijn 30 euro goedkoper. Ze zou vandaag gaan vragen of dat mogelijk was. Blijkbaar was dit mogelijk en om 4 uur was ze al verhuisd.
Ik heb nu moeten nadenken wat ik wilde doen. Blijf ik op mijn kamer, maar betaal ik dubbel huur? Vraag ik iemand van 7 om bij mij te komen slapen, zodat ik dezelfde prijs blijf betalen maar minder privacy heb en de ander meer huur gaat betalen? Of ga ik ook een verdieping omhoog en betaal ik minder en heb ik een kamer voor mezelf?
Was redelijk snel beslist, ik verhuis ook omhoog. Toen ik naar de kamer ging kijken, was ik heeeel blij dat ik daar voor heb gekozen. De kamer is groter, ik slaap alleen en betaal minder dan eerst. De logica is ver te zoeken, maar ik ben er blij mee!
Kleine nadelen zijn wel dat ik de douche + wc moet delen met de rest van de verdieping (+/- 6 man), ik geen uitzicht meer heb op het mooie meer (boeiend, ik zit toch bijna nooit op mijn kamer) en ik een schuin dak heb in plaats van een recht. Maar ook weer: boeiend, het stoort niet.
En oh ja: ik heb 2 bedden :D Kan ik er een kingsize bed van maken!

’s Avonds hebben we de verjaardag van Rani gevierd. Was de bedoeling dat het een verrassing zou zijn, maar volgens mij had ze het door. Een beetje te veel gepraat over marshmallows en buiten zijn en dergelijke denk ik.. In ieder geval gezellig gebarbecued en marshmallows geroosterd. It was fun!


03-03-2015
Het is echt te merken dat we hier in de middle of nowhere zitten zeg! Vandaag een zelfstudiedag gehad. Resultaat: hele dag series kijken en met Luuk skypen. Ik had nergens zin in. Het is jammer genoeg niet zo makkelijk om ergens naartoe te gaan. De dichtstbijzijnde winkel is hier 4 kilometer vandaan en dan begint de beschaving ook pas weer.. Joepie.

’s Avonds nog ff de sauna ingegaan, in de hoop dat mijn spieren zich zouden ontspannen en ik minder spierpijn zou hebben, maar dat was ijdele hoop haha. I’m hurtingggg.

Vanmorgen wel nog even mijn nieuwe kamer ingericht. Iedereen is er jaloers op en blijkbaar heb ik de grootste kamer van de hele verdieping. WIN! Heb ook lekker de 2 bedden tegen elkaar geschoven, zodat ik meer plaats heb. Heerlijk! Benieuwd hoe ik vanavond zal slapen, maar ik denk dat het wel gaat lukken :- )


04-03-2015
Vanmorgen uitleg gekregen over vrijdag. We hebben een studie-uitstap naar Helsinki, iets belangrijks met Youth Work of zoiets. We zullen het dan wel zien. Ook moeten we een social security number gaan aanvragen. Vraag me niet waarom, ze weten het zelf nog niet eens.

Daarna hebben we een beetje uitleg gekregen over plaatsen waar we onze internship kunnen hebben. (ja, blijkbaar moeten we voor 6 weken stage volgen, I had noooo idea). Ik heb een school in Helsinki gecontacteerd, samen met nog een paar anderen. Ze hebben 2 special needs techers daar en het lijkt me heel interessant om een paar weken met hun mee te volgen in de school. Hopelijk hebben ze plaats!

In de namiddag les gehad over Finland en het social welfare systeem. Is wel heel interessant om te zien hoe verschillend dingen zijn ten opzichte van ons land. Daarom hoop ik ook dat ik terecht kan op de school waar ik het net over had. Volgens de leerkracht is het ook de beste school van heel Finland, dus dat zou echt geweldig cool zijn mocht ik (en enkele anderen) daar terecht kunnen komen.

’s Middags aan de opdracht voor morgen gewerkt en om 5u gaan sporten. Blijf me toch afvragen waarom ik dat de hele tijd ga doen.. Ze hersenspoelen me hier! D:

Anyway, de rest van de avond niet veel gedaan. Sarah kwam om half 9 opeens naar beneden en had Just Dance op de laptop aangezet. Hier ga ik verder geen woorden aan vuilmaken hahaha.


Wat betreft de foto's: een enkele zijn van het rondlopen rond het meer en anderen zijn nog van Helsinki die ik later heb gekregen. De foto's van Rani haar verjaardag heb ik nog niet, maar die zullen de volgende keer er wel bij zitten! En anders niet. Jammer dan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sonja

Actief sinds 31 Jan. 2015
Verslag gelezen: 170
Totaal aantal bezoekers 7658

Voorgaande reizen:

16 Februari 2015 - 08 Juni 2015

4 maanden Finland

Landen bezocht: