Eerste schoolweek - Reisverslag uit Kiljava, Finland van Sonja Heijnen - WaarBenJij.nu Eerste schoolweek - Reisverslag uit Kiljava, Finland van Sonja Heijnen - WaarBenJij.nu

Eerste schoolweek

Blijf op de hoogte en volg Sonja

27 Februari 2015 | Finland, Kiljava

21-02-2015
Vandaag is het zaterdag, tijd om naar de campus terug te gaan. Toen ik mijn vlucht had geboekt, had ik een terugreis gezocht die ’s avonds vertrok, maar niet al te laat. Tien over zes vond ik een hele mooie tijd, had ik die dag nog tijd genoeg om een beetje rond te kijken en was ik toch nog op een fatsoenlijke manier terug op de campus.

Viel dat ook weer ff tegen zeg.

Ben wel weer even de stad in gegaan om een fins nummer te kopen met internet erbij. Geeft toch een grote geruststelling, wetende dat ik internet elke minuut van de dag aan kan zetten en het ook fatsoenlijk werkt. Want die wifi op mijn kamer is drie keer niks.
Daarna wat gegeten en een beetje rondgewandeld. Ik had nergens zin in, dus ben ik maar weer terug naar het guesthouse gegaan en heb daar films gekeken totdat het tijd was om naar het vliegveld te vertrekken.
Toen ik daar was aangekomen, stroomden er na een uur ineens duizenden Chinezen/Japanners binnen. Jeetje, zoveel heb ik nog nooit in mijn leven bij elkaar gezien. En stuk voor stuk hadden ze de dikste camera’s vast die je je maar kunt voorstellen. Best jaloersmakend. Uiteraard moesten ze ook allemaal in het zelfde vliegtuig zitten als ik, allemaal terug naar Helsinki. Om een schatting te geven: het vliegtuig was 2 keer 3 stoelen naast elkaar. Laten we zeggen dat er ongeveer 50 rijen waren. Het zal veel zijn als er 15 à 20 mensen hiervan een andere nationaliteit hadden dan Chinees/Japans. Hebben we dat ook weer eens meegemaakt.


22-02-2015
Vandaag was een heeele slechte dag. Alweer ja. Je zou bijna zeggen dat het hier ontzettend stom is en af beginnen te vragen wat ik hier in vredesnaam doe. Op sommige momenten vraag ik mezelf dat ook af, maar gelukkig is het gevoel van hier wél willen zijn het overgrote deel sterker. Het is alleen ontzettend moeilijk om alleen te zijn.

’s Morgens heb ik anderhalf uur met Luuk geskypet en heeft hij me er weer doorheen kunnen halen. Ik wilde toen naar buiten gaan om de campus een beetje te verkennen, maar toen kwam opeens mijn kamergenootje aan en ben ik nog even gebleven. Ik denk dat ze Julie heet (zo spreek je het in ieder geval uit), maar zeker weet ik het niet. Ze is Russisch. Op het eerste zicht wel een aardig meisje, alhoewel ze niet heel goed Engels spreekt en nogal stil was. Begrijpelijk, want ze had een lange reis achter de rug. Ik ben benieuwd hoe dat gaat gaan met privacy en dergelijke, maar we zullen wel zien hoe alles gaat gaan.

Daarna ben ik wel naar buiten gegaan en heb drie kwartier rondgewandeld. Het kan best stom klinken, maar wat voor koukleum ik thuis altijd ben, de kou hier vind ik heerlijk. Het is van zo’n lekkere ijzige kou en ijzige wind en niet zo vochtig als in Nederland. Denk ik. Het is in ieder geval lekker.

Om 5 uur weer met een paar naar de winkel gegaan. Heb ik eindelijk eens wat fatsoenlijk eten in kunnen slaan, zodat ik eens wat fatsoenlijker kan koken. Niet dat ik veel eten binnen krijg, maar het gaat om het idee.

Toen ik wilde eten, begon ik me weer langzaam steeds slechter te voelen. Echt heel vervelend en ik snapte niet goed waarom. Eerst was ik even alleen aan het eten, maar vlak daarna kwamen mensen binnengestroomd die ook tegen mij aan het praten waren. Maar het gevoel wilde niet weggaan en heb daarna maar weer met Luuk geskypet. Gezellig, zo’n dagje huilen enzo. Uiteraard heeft Luuk me er wel weer doorheen geholpen, gelukkig. Ik vind het fijn dat hij weet hoe ik me voel en de reden waarom, omdat hij het zelf ook heeft meegemaakt. Hij is een hele grote steun.

Als laatste ben ik me maar gaan douchen, heb ik in mijn reisdagboek geschreven en nog een serie gekeken. Ben begonnen met How I Met Your Mother. Leek me wel zo slim om iets lachwekkends te kijken.


23-02-2015
Today was a good dayyyy. De andere erasmusstudenten zijn ook gearriveerd en dan wordt het toch gelijk een stuk drukker en gezelliger. Nu is het niet meer zo ontzettend stil hier als de Finnen bezig zijn met hun eigen ding.

Mijn kamergenoot heet trouwen ‘Juule’. Je schrijft het als Julia, maar spreekt het uit als Juule. Dat eventjes terzijde.

’s Middags ben ik naar het meer geweest met haar en nog iemand anders. Hebben ook even op het water (eigenlijk ijs) gelopen. Ik moest ff heel toeristisch doen en hier een foto van maken. Jammer genoeg kun je niet goed zien dat ik daadwerkelijk op het ijs sta, maar toch is het zo! :- )

’s Avonds een hele poos gepraat met een paar Finnen en een paar Erasmusjes en daarna uiteraard weer met Luuk geskypet.

It was a good day.


24-02-2015
Vandaag was de start van de lessen. De leerkracht die we de hele dag hadden was ontzettend saai en spreekt heel gebrekkig Engels. Er zit geen toonintonatie (is dat een woord?) in zijn spreken en soms is het moeilijk om te ontcijferen wat hij nou bedoeld. Hebben veel uitleg gekregen, het ene nuttelozer dan het andere, maar dat is oké. Beter te veel informatie dan te weinig. Zijn begonnen met een klein groepswerkje waarbij we enkele ‘huisregels’ moesten verzinnen om de samenwerking en het samenwonen tot een goed einde te brengen.

Persoonlijk vind ik het nogal raar dat het Engels redelijk slecht geregeld is hier op school. Je zou toch denken dat een school die internationale uitwisselingen organiseert, ervoor zorgt dat er dan ook een universele taal te vinden is. Jammer genoeg is dat niet zo. Alles staat aangegeven en uitgelegd in het Fins. De leraren (nouja, niet alle) spreken niet geweldig Engels. Het online platform van de school kan wel omgeschakeld worden naar het Engels, maar als ik dit dan doe krijg ik meer als de helft van de woorden nog steeds in het Fins :’) Ga dan je weg maar eens zoeken. Uiteindelijk zal het wel allemaal lukken, maar het is wel iets waarvan ik persoonlijk vind dat dat beter geregeld had kunnen worden.

Maar goed, rond 4 uur zijn we met z’n allen naar de sportzaal gegaan. Hier hebben we badminton gespeeld en een beetje basketbal. Gelukkig heeft er dit keer niemand tegen mijn voet geschopt, maar hij ziet wel nog steeds blauw van vorige week haha.

’s Avonds had ik weer een klein downtje, maar toen heb ik met pap en mam geskypet en toen was het weer oké.

Ik weet niet of mensen nog ouderwets genoeg zijn om leuke briefjes/kaartjes te schrijven, maar mocht iemand dit leuk vinden, hieronder mijn adres:

Sonja Heijnen
Kiljavan Opisto
Kotorranantie 49 (Room C604)
FI-05250 Kiljava
Finland

Ik zou het heel leuk vinden, kan ik mijn kamer een beetje opfleuren! :- ) En als je heel braaf bent, krijg je misschien ook wel een kaartje terug. SPANNEND.

Morgen staat een potje ijs-zwemmen op de planning, dus als jullie niks meer van me horen weten jullie dat ik bevroren ben :- )))


25-02-2015
Heuj, vandaag dus gaan ijszwemmen! En ik leef nog! En het was kouuuuuuud. Maar ontzettend cool en kicken. Ik ben er niet voor niks 3 keer in geweest :D Voor een sfeerimpressie: zie uiteraard de foto’s. We hebben afgesproken dat we elke week 2 keer naar de sauna gaan en 1 keer het ijswater in. Of we dat gaan doen, is uiteraard nog de vraag, maar het idee is er! Misschien dat ik op het einde van de winter dan een heel rondje kwam zwemmen.
..
Nope.


Na de lessen zijn we met de groep een eind gaan wandelen, dat was ook heel gezellig. Veel foto’s gemaakt enzo.

Na het avondeten voelde ik me weer ff wat minder, maar toen ben ik met enkelen naar de winkel gegaan en toen was het weer oké.

Om half 9 even een verjaardag gevierd van iemand en daarna lekker de rest van de avond geskypet met Luuk.

Vrijdag gaan we in ieder geval naar Helsinki, wat morgen op de planning staat: laat het een verrassing zijn!

Hooooraay, until tomorrow!


26-02-2015
Wat ik vandaag heb gedaan? Beetje les gedaan, beetje fun gehad, beetje Fins geleerd, beetje in het ijskoude water gezwommen, beetje in de sauna gegeten, nog een beetje fun gehad.

Ik wist wat ‘ik hou van je’ in het Fins is, maar ik wist niet hoe je dat moest uitspreken. Nu dus wel. Luuk, minä rakastan sinua!
Rakastatko sinä minua? Hou je ook van mij? :- )

Vanavond weer in het ijswater gezwommen! Weer drie keer er in gesprongen. Voelt echt kei lekker joh. En de sauna daarna doet heeeeeel goed. Vandaag was ik wel zo slim om slippers aan te doen, want gisteren deed de steiger ONTZETTEND veel pijn aan mijn voeten. Nu had ik nergens last van, dus ik ben blij dat ik ze mee heb genomen!

Goed geamuseerd vandaag. Morgen is het perjantai (vrijdag) en dan gaan we naar Helsinki!


27-02-2015
Vandaag dus naar Helsinki gegaan. It was really fun. In de voormiddag hebben we rondgelopen. Enkele kerken bekeken (geen idee hoe ze heten, misschien dat ik het ga opzoeken maar dat zie ik wel weer). ’s Middags uiteraard gegeten (Burger Kinggg!) en daarna zijn we naar de bioscoop gegaan. We hebben The Kingsman gekeken. Zeker een aanrader! Echt een grappige film en op momenten ook keispannend.

Dat was het wel zo ongeveer in Helsinki. Uiteraard ga ik wel nog heel vaak terug want ik heb nog niet eens de helft van de stad gezien. Maar ik ben al bij het Hard Rock Café gestopt, dus eigenlijk ben ik al geslaagd. :- )

’s Avonds een klein welkomstfeestje gehad, ook weer gezellig uiteraard.

Geen idee wat we van het weekend gaan doen, ik hoop toch wel iets want anders is het saai.

BYEEEEE

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sonja

Actief sinds 31 Jan. 2015
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 7675

Voorgaande reizen:

16 Februari 2015 - 08 Juni 2015

4 maanden Finland

Landen bezocht: