Vertrek & Rovaniemi, Lapland - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Sonja Heijnen - WaarBenJij.nu Vertrek & Rovaniemi, Lapland - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Sonja Heijnen - WaarBenJij.nu

Vertrek & Rovaniemi, Lapland

Blijf op de hoogte en volg Sonja

20 Februari 2015 | Finland, Rovaniemi

16-02-2015
De dag ging veel te langzaam voorbij! Gisteren nog een paar leuke dingen gedaan, voornamelijk weer de eerste keer dit seizoen op de motor gereden en een rondje met Snuffel gewandeld. Vandaag was het ontbijten en afwachten tot het tijd was om te vertrekken met de auto.
Uiteindelijk aangekomen op het vliegveld was het nog een paar keer goed janken. Het was heel moeilijk om afscheid te nemen en voornamelijk om Luuk los te laten. Maar ik heb het gedaan. Van mam had ik nog een cadeautje gekregen, bleek dat er chocolade in zat (kon ik goed gebruiken!). En van pap had ik nog een envelop met geld gekregen. Ook dat kan ik heel goed gebruiken!

Uiteindelijk kwam ik aan bij de bagagecontrole. Eerst piepte ik, moest ik helemaal gecontroleerd worden. Dat was gelukkig wel goed (fiew), maar toen bleek dus dat er iets niet in orde was met mijn tas. Blijkbaar zat er een schaar in. Hier had ik heeeeelemaal niet meer aan gedacht. Eerst was ik van plan om mijn pennenzak in mijn koffer te stoppen, maar die heb ik daarna eruit gehaald voor minder gewicht in het koffer te hebben. Heb ik ‘m dus in mijn dagrugzag gestopt, maar helemaal vergeten dat er een schaar in zat. *facepalm* Die heb ik dus weg kunnen gooien.

Na een kwartier vertraging bij het boarden kon ik eindelijk het vliegtuig in. Klein, maar fijn. Ik had niemand langs me zitten, dus ik had van niemand last en had genoeg ruimte. Kon ik lekker buiten door het raampje kijken : -) Rond 5u begon het te schemeren boven in de lucht en dat was heel mooi. Onder de wolken was alles donker en de horizon had de gloed van een regenboog.

Vlucht landde sneller dan ze hadden voorspeld, voor 7u was ik in Helsinki. Bagage had ik binnen een paar minuten te pakken, dus daar was ik wel blij mee. Taxi was ook minder duur dan ze hadden voorspeld (in de 60 euro, ipv 80 euro). Alleen heeft de chauffeur me afgezet, de *pieeep*. Ik betaalde met 70 euro en ik kreeg geen wisselgeld : ( #boeiendd.

Uiteindelijk dus op mijn kamer. Alles uitgepakt en ondertussen met Luuk geskypet. Deed me wel goed, alhoewel ik me daarna slecht voelde en terug naar huis wilde. Maar toen ben ik de woonkamer binnen gegaan en was het redelijk snel weer voorbij. De anderen zaten in de woonkamer en waren druk aan het leren voor een examen Zweeds dat ze morgen hebben. Uiteraard hadden ze dus minder tijd voor mij, maar er was nog iemand die niet meer hoefde te leren en met haar heb ik een tijdje gepraat.

En nu het beste van de hele dag: ik heb het Noorderlicht al gezien! Alhoewel het heel weinig was en eigenlijk bijna niet zichtbaar, was het er wel en heb ik het gezien :D Ze kwamen me ineens hysterisch halen dat er iets te zien was. Blijkbaar is het ook best zelden dat het Noorderlicht te zien is in het zuiden van Finland. Vraag me niet waarom, dat heeft met fysica te maken en daar snap ik geen hol van.


17-02-2015
Redelijk goed geslapen vannacht, alhoewel de verwarming veel lawaai maakt en de gordijnen heel dun zijn. Was dus vroeg wakker door het licht buiten. But that’s okay. Ik was heel benieuwd naar het uitzicht van mijn kamer en het heeft me niet teleurgesteld! Zie hiervoor de foto’s.

De rest van de dag was pretty shit. Er was geen hol te doen, omdat bijna iedereen weg was omdat ze een examen hadden. Heb ’s morgens maar even met Luuk geskypet. Om 11u ben ik met 2 studenten gaan lunchen. Om 3u zijn we naar de sporthal gegaan om balspelen te doen. Daar heb ik me een uur verveeld, omdat er nog niet genoeg mensen waren voor teams te vormen en de jongens saai met een basketbal aan het gooien waren.
Toen de anderen er ook waren, hebben we gevoetbald en nog een ander spel gedaan. Dit was wel leuk en heeft eventjes geholpen mijn gedachten te verzetten. Alleen heeft iemand tegen mijn voet geschopt (ik had geen schoenen) en dat deed heel erg pijn. Rond 7u ben ik met 2 anderen naar de winkel geweest, eindelijk wat dingen voor mezelf kunnen kopen. Redelijk vervelend dat dat ding zo ver weg ligt en niet te bereiken is met de fiets of te voet in deze sneeuw. Blijf je toch afhankelijk van anderen.
Om half 9 mezelf opgesloten op mijn kamer om mijn koffer voor morgen in te pakken en te niksen.

Kortom, een erg gezellige dag was het niet vandaag.


18-02-2015
Vandaag vertrek ik naar Lapland. Ik heb er zin in, ik hoop dat het Noorderlicht zich laat zien in Rovaniemi! Gisteren heb ik een rit geregeld die me naar het vliegveld wilde brengen. Scheelt toch weer een hoop in taxikosten! Doordat ik 's morgens alleen een cracker heb gegeten omdat ik zenuwachtig was, heb ik op het vliegveld iets moeten kopen. 2 croissantjes voor €7,20. Wauw. Eerst maar het vliegveld afgespeurd naar iets goedkopers, maar dat was er niet.
Voor het boarden nog heel even geskypet met Luuk. Op het vliegveld was betere wifi dan in mijn kamer, dus daar moest ik ff gebruik van maken.
Om 3u aangekomen in het guesthouse waar ik de komende dagen verblijf. Klein, maar goed genoeg. Toen ik binnenkwam had ik even een downpunt bereikt. De deur ging dicht en ik begon met huilen en kon niet meer stoppen voor een uur ofzo. Ik werd me er ineens bewust van dat ik me heel erg eenzaam en buitengesloten voel. Tijdens de voorbereidingen voor deze reis dacht ik de hele tijd ‘dat is in het engels, dat is geen probleem’. Maar ik had er niet bij nagedacht dat ik in een vreemd land zit met vreemde mensen die een ultiem vreemde taal spreken. Er is niks van te begrijpen en ik voel me op het moment ff heel erg verloren. En het valt tegen, want ik had niet gedacht dat ik me zo zou voelen. Ik ga er deze dagen net zo goed het beste van maken en ik hoop dat het volgende week beter zal zijn. Dan zijn de andere Erasmus-studenten er ook en beginnen de lessen.

Anyway, ik heb mijn best gedaan om mezelf bij elkaar te rapen en even naar buiten te gaan. Ik had he idee dat ik wel ‘even’ snel naar de winkel kon gaan om wat eten te halen voor vanavond enzo. De winkel ligt op nog geen 5 minuten wandelen van het hotelletje, maar ik heb het voor elkaar gekregen om er een half uur over te doen. Verdwalen is een kunst. Toen sprak ook nog een ouwe vent mij aan die zag dat ik iets aan het zoeken was (ik was lekker toeristisch bezig met een kaart enzo). In heel gebrekkig Engels vertelde hij dat hij me ook wel eventjes naar de winkel wilde brengen met zijn auto, geen probleem. Nou, nee dank je.

Tot zover mijn dag vandaag. Wat ik heb gegeten en hoe ik dit heb klaargemaakt is niet zo heel interessant denk ik.


19-02-2015
Vandaag mezelf bij elkaar geraapt en de stad gaan verkennen. Ik ben wel trots op mezelf, geen enkele keer verdwaald! Ik had een paar dingen op mijn plattegrond aangeduid waar ik naartoe wilde vandaag en ik heb het gewoon allemaal (en nog meer) gevonden. *schouderklopje*

Van half 11 tot half 4 rondgeslenterd, dus ik denk dat ik genoeg gedaan heb vandaag. Er is veel te zien hier en de stad is immens groot. Jammer dat ik er maar een stukje van te zien krijg. Je blijft toch beperkt zonder auto en geen verstand van vreemd openbaar vervoer.

Op de plattegrond had ik gezien dat hier ergens een messenwinkel moest liggen, dus ik ben voor Luuk op jacht gegaan naar echte Finse messen. Uiteraard heb ik er ook een gekocht, zie hiervoor de foto’s. Voor mezelf (of misschien als souvenir, dat weet ik nog niet) heb ik twee sleutelhangers gekocht. Eentje is een stuk van de hoorn van een rendier, de andere een stukje van een bot van een rendier. Of het echt is, weet ik niet, maar cool is het wel. Ook hiervan heb ik een foto erbij gezet.

Toen ben ik verder gaan lopen, ook nog ff op Lordi’s Square geweest, maar dat was niet interessant. Gewoon een klein plein waar een toren stond met een plaatje ‘Lordi’s Square’ erop. En dan de handtekeningen van die mensen eronder. Joepie.
Na nog wat verder lopen, kwam ik ineens bij een (bevroren) rivier uit. Ik denk dat het een rivier was, het was in ieder geval water. En toen kreeg ik eindelijk te zien wat Lapland nu echt is. Uitgestrekt, vlak en immens groot. Het was heel mooi. Ook hier weer: zie de foto’s.

Ik had vandaag nog het idee gekregen om morgen een excursie met rendieren en/of husky’s te doen, maar toen ik op internet aan het kijken was voor te reserveren, was het jammer genoeg niet meer mogelijk voor morgen. Dus heb ik beslist dat ik morgen naar Santa Claus’ Village en Santapark ga. Hier hebben ze ook een rendier- en huskypark, dus ga ik ze daar proberen te aaien.

To be continued!


20-02-2015
Na weer een moeilijke start vanmorgen, ben ik vandaag naar Santa Claus’ Village gegaan. Internet werkt sinds gisteravond opeens heeeel slecht in het hotelletje. Omdat ik me nu zo alleen voel, heb ik nood aan contact met het thuisfront. Als je dat niet voor elkaar krijgt omdat wifi niet werkt, kan heel frustrerend zijn. Uiteindelijk werkte wifi weer even en heb ik met Luuk gewhatsapped. Hij heeft me er weer doorheen gesleept, want ik had geen zin om naar de Kerstman te gaan. Uiteindelijk dus toch geweest en het was cool.

Als eerste de husky’s gezocht en ze waren moooooi. Sommige konden ook geaaid worden, dus ik heb heel lang gespendeerd in het parkje. Ik weet niet of ik ook video’s kan uploaden, maar als dat wel gaat, kunnen jullie een kort filmpje van enkele puppy’s vinden die met mijn sjaal aan het spelen waren. Jammer genoeg waren de husky-ritten volgeboekt voor vandaag.

Toen wilde ik naar het rendierenpark gaan, maar ik vond dat het te ver lopen was en hier had ik geen zin in. Dus maar verder in het dorpje gaan rondkijken en joepie, toen kwam ik opeens rendieren tegen. Hier was het wel mogelijk om een ritje in een slee met de beesten te maken, en dat heb ik uiteraard gedaan. Ook hier kunnen jullie een filmpje van vinden, mits ik ze kan uploaden. Foto’s zijn er sowieso wel te vinden.
Het is wel allemaal duur hier. Een kilometer rijden met een rendier (ik heb denk ik een kwartier in de slee gezeten) kostte 27 euro.
Ik heb het rendier ook nog even mogen aaien, maar hij had geen aandacht voor me, hij moest sneeuw eten.

Daarna was het op zoek naar de Kerstman. Dit was niet veel bijzonders: even hoi zeggen, foto’s maken, heel even praten en weer verder. Het was wel cool dat hij Nederlands praatte. Hij kon ‘goedendag’ en ‘doei’ zeggen, net als zijn elfjes. Eigenlijk is dat wel een vereiste voor de Kerstman, hij komt toch elk jaar weer op bezoek he! :- )
Ook hier weer: ontzettend duur. Een grote foto kopen kostte 30 euro, 5 postcards kostte 35 euro en voor te downloaden (foto + filmpje) kostte 40 euro. Ik heb toch wel de grote foto gekocht, zodat ik ook een cool aandenken heb hieraan. Ik vond het zonde om de Kerstman te ontmoeten, maar hier niks tastbaars van over te houden.

Ondertussen was het 12u ofzo geworden. Uit voorzorg had ik mijn tablet meegenomen, omdat ik had gelezen dat er wifi in het dorp was. Gelukkig werkte deze wel uitstekend en heb ik lekker lang met Luuk kunnen skypen. De mensen moesten mij wel raar aankijken en zwaaien in de camera, maar oké. Blijkbaar is het heel bijzonder als iemand even contact wilt hebben met het thuisfront :- )

Omdat Luuk meende dat hij verder moest werken aan zijn eindwerk, ben ik daarna weer verder gaan wandelen in het dorp. Ik heb een restaurantje opgezocht en heb daar rendiervlees gegeten. Over het algemeen vind ik speciaal vlees niet veel meer bijzonder dan gewoon vlees. Ik denk hierbij aan hert en dergelijke. Als ik kan kiezen, eet ik liever vis, daar zit tenminste wel smaak aan en is niet taai. Maar het rendiervlees was me heel goed bevallen! Zie hiervoor ook de foto’s. Het was heel mals en sappig en heel makkelijk door te bijten. Geen idee waar ik het mee kan vergelijken, maar het was wel lekker.
En alweer: ontzettend duur. 26 euro voor aardappelpuree met rendiervlees en een beetje bessen en augurken erbij. Een glas fanta kostte €2,40. Dit was wel een groot glas, dus daar valt dan weer minder over te klagen.

Ik had het daarna opeens helemaal gehad met alles. Nog eventjes een souvenirswinkel binnen gelopen. Hier heb ik een supercool minimesje voor mezelf gekocht (foto). Die vond ik wel heel grappig. Daarna weer de bus terug naar het hotelletje gepakt. Nog een kleine wandeling gemaakt en toen niks meer gedaan.

  • 20 Februari 2015 - 17:29

    Luuk :

    Coool aapjuh enjoy

  • 20 Februari 2015 - 19:36

    Truus:

    leuke en mooie foto's!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sonja

Actief sinds 31 Jan. 2015
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 7670

Voorgaande reizen:

16 Februari 2015 - 08 Juni 2015

4 maanden Finland

Landen bezocht: